Andreea Lavinia Todoran – Confesiuni sau cum să iei zece la bac fără meditații

Rezultatele obținute de elevii Colegiului Național „Andrei Mureșanu” din Bistrița la examenul de bacalaureat în sesiunea iunie 2022 au avut anul acesta în fruntea listei o medie de 10, care a fost obținută de eleva Todoran Andreea-Lavinia, de la profilul Științe sociale.

Vreau să le mulțumesc atât familiei, cât și profesorilor care m-au îndrumat și susținut pe parcursul acestei etape din viața mea! Așa  își începe Lavinia confesiunea discretă, despre frumoasa poveste pe care a scris-o simplu, fără ostentație sau orgoliu de învingător, așa cum este acum în trend. Rugată să vorbească despre ea, Lavinia are o reținere, care provine nu din timiditate sau din lipsă de inspirație, ci mai ales din înțelegerea corectă a situației în care se află: a luat bacul cu media 10.  Un rezultat dorit, dar neașteptat, care a bucurat-o, fără să o tulbure.

Despre alegerile făcute, Lavinia mărturisește: Încă o dată se confirmă faptul că nu am făcut o greșeală când am ales să devin CNAM-istă, un liceu care își merită din plin toate laudele.

Povestea liceului este una despre modelarea caracterului, despre oamenii de la care a învățat să fie tot mai bună în tot ceea ce face, despre colegialitate, competiție și echilibru, despre cât este de important să fii un om obișnuit, cu idealuri firești, așa cum natura i-a înzestrat pe toți cei care știu să materializeze darurile primite prin naștere și să le înnobileze prin educație temeinică. Lavinia păstrează cu grijă ideile care au ajutat-o să-și consolideze personalitatea, despre care povestește cu delicatețe: De-a lungul celor 4 ani, am încercat să mă dezvolt cât mai mult, pentru a ajunge la cea mai bună versiune a mea, un proces la care voi lucra și în continuare. Doamna dirigintă, profesoara de limba și literatura română Hîruța Aurelia avea o vorbă, pe care, cu siguranță, o voi reține pentru totdeauna: ,,În fiecare din noi există doi lupi, unul bun și unul rău. Depinde de noi pe care decidem să îl ,,hrănim’’ mai mult!’’

În ceea ce privește școala și viața de elev, Lavinia se descrie cu sinceritate, fără falsă modestie, raportându-se corect la propria conduită: Am fost o elevă silitoare, însă nu mi-am dorit să obțin doar note mari. Pe clasa a XII a, și nu numai, am avut si note de 5, dar nu am făcut o tragedie din aceste întâmplări. Mi-am asumat nota și am pus accent în locurile în care aveam lacune. Am pus intrebări profesorilor/foștilor absolvenți și am încercat pe cât posibil să evit toceala. Dacă nu puteam să rețin anumite informații, mă foloseam de formule mnemotehnice.

Ceea ce rămâne însă centrul de greutate al succesului de la bac al Laviniei este atitudinea față de studiu, care pare să vină dintr-o epocă în care omul a schimbat fața lumii prin propriile puteri, sfințind locul, creionând traiectorii fără sprijinul nimănui. Deși pare desuet, Lavinia s-a bazat pe lecțiile de la școală și pe munca sa individuală, pe informațiile pe care s-a concentrat să le înțeleagă, să le ordoneze și să le completeze constant: Meditații în particular nu am făcut, deci se poate obține 10 și fără ajutor extern, totul depinde de noi și de cum ne raportăm la situație

Pentru viitorii candidați la examenul de bacalaureat, Lavinia are și niște sfaturi utile: Un pas esențial pentru a obține o notă cât mai bună la română este să citim operele din programă. În special la romane făceam analogii cu experiențele din viața mea sau din a cunoscuților.
Istoria, inițial, a fost frica mea cea mai mare, dar pe parcurs am luat totul ca pe o poveste. Îmi puneam întrebări: ,,De ce turcii au atacat garnizoanele de pe linia Dunării?”,  ,,De ce noi românii ne-am orientat spre diferite alianțe cu Marile Puteri ale vremii?” etc.

La multele mele  întrebări am primit cu promptitudine răspunsuri de la doamna profesoară Mihaela Măierean, indiferent dacă i le adresam în clasă sau în afara școlii, în timpul liber, prin mesaje sau verbal. În cele din urmă, totul a avut sens și chiar am ajuns să învăț cu drag la această materie.  Despre logică nu prea am ce să zic, mi-a plăcut încă din clasa a IX-a atât știința în sine cât și atitudinea domnului profesor Ciutan Brumărel care era tot timpul cu zâmbetul pe buze, încercând să ne facă să înțelegem mecanismele logicii și modul de rezolvare a exerițiilor, și aș fi făcut non-stop modele de subiecte,

O soluție deloc de neglijat pentru a pătrunde înțelesurile diferitelor discipline este să dai mai departe ceea ce ai învățat, să transferi informația din caiete în mințile celor din preajma ta. Lavinia a descoperit jocul seducției didacticii și mărturisește cât este de valoros: Ceea ce m-a mai ajutat iarăși destul de mult, a fost faptul că mi-am ,,meditat’’ doi, trei colegi de clasă și astfel, îmi repetam și eu noțiunile învățate.

Povestea bacalaureatului de anul acesta din Colegiul Național „Andrei Mureșanu” este, însă, mult mai amplă și toți elevii merită felicitări pentru rezultatele obținute la disciplinele pe care le-au ales, de care s-au simțit pasionați, indiferent de dificultatea lor.  Ei motivează constant munca profesorilor, dăruirea acestora și mândria de a face parte dintr-o școală de elită, care-și află sensul în momente ca acestea. Ceea ce este însă valoros în această poveste este simplitatea și deopotrivă dificultatea care stă la baza ei și care adună echipa de succes.

Despre locul preferat din „Andrei” Lavinia vorbește cu drag de CDI, unde alături de Nico (Nicoleta Butuza) se întâlneeau elevii din clase diferite și puneau țara la cale în pauze, pentru ca apoi clopoțelul să-i timită la ore.

Finalul poveștii este o recomandare: Așadar, trebuie să avem încredere în noi înșine, să ne stabilim adevăratele priorități, iar în momentele de cumpănă să ne reamintim de ce am ales acest drum!

 

Text: Prof. Aurelia Hîruța

Foto: Prof. Karina Ciuruș

 

Be the first to comment on "Andreea Lavinia Todoran – Confesiuni sau cum să iei zece la bac fără meditații"

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.