Elevă la CNAM – locul I la un concurs pe malul mării

Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români, Constanța și Leadershape România au desfășurat în perioada 30 martie – 02 aprilie 2017 cea de-a doua ediție a Proiectului Național CONSTANȚA DEZBATE, în parteneriat cu Direcția Județeană pentru Sport și Tineret, Constanța, Arhiepiscopia Tomisului, Universitatea ”Ovidius” din Constanța și Inspectoratul Școlar Județean, Constanța.

Evenimentul a urmărit creșterea gradului de implicare a elevilor și studenților în viața societății, folosind metoda dezbaterilor academice. Deschiderea oficială a evenimentului, găzduită de Sala Senatului a Universității ”Ovidius” din Constanța, a reunit la aceeași masă reprezentanți ai autorităților publice centrale și locale, printre care amintim: Ciprian Pandea – Subsecretar de Stat în cadrul Ministerului Tineretului și Sportului, Mariana Solomon, Directorul Direcției Județene pentru Sport și Tineret, Constanța, Înaltpreasfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, precum și reprezentantul Insitituției Prefectului – Județul Constanța, Aisel Ismail.

Invitații au adresat mesaje și îndemnuri elevilor și studenților participanți,cu privire la importanța implicării fiecăruia în activitatea comunităților din care fac parte, la importanța formării și dezvoltării personale armonioase prin participarea și implicare directă în proiecte naționale și internaționale în care să dobândească și să-și dezvolte competențe oratorice și de argumentare.

Cei 80 de participanți au audiat cursul de formare „Introducere, aprofundare și formare în dezbateri. Moțiuni și formate” susținut de traineri ai Federației Asociațiilor Reprezentative de Educație prin Dezbateri. Tinerii au învățat despre tipurile de dezbateri, structura argumentativă și cum să își dezvolte discursul în format parlamentar.

Ulterior acestei prime părți, în cea de-a treia zi a proiectului, elevii și studenții au participat la competiția de dezbateri propriu-zisă, abordând moțiuni inspirate din agenda europeană pentru tineret, precum „Acest Parlament ar acorda drept de vot tinerilor cu vârsta de 16 ani.” Concursul de dezbateri, a fost găzduit de Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Constanța și de Liceul Teoretic „Traian”, Constanța. Câștigătorii la cele două secțiuni au fost elevi din diferite județe ale țării, ceea ce reflectă caracterul unitar al instruirii în școalaă la nivel național. La secțiunea individual premiile au fost după cum urmează: – Premiul I, Maria Leșan (Colegiul Național „Andrei Mureșan Bistrița Năsăud), Premiul II – Crina Stan (Colegiul Național „Unirea” Focșani), Premiul III – Cătălina Robu (Liceul „Constantin Brâncoveanu” Horezu), iar la secțiunea pe echipe – Premiul I, Maria Leșan și Crina Stan, Premiul II Cătălina Robu și Roxana Muraru, respectiv Premiul III Eduard Stoica și Andrei Cristea.

Județul Bistrița-Năsăud a fost reprezentat de 6 elevi ale căror merite se văd din ce în ce mai des în viata societății, acești elevi făcând parte din Echipa Dialogului Structurat Bistrița-Năsăud. Alexandru Ignatiuc, Ambasador al Dialogului Structurat cu TINErii, împreună cu Maria Leșan, Roxana Spînu (eleve la Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, Bistrița), Robert Stratulat și Diana Moțoc (elevi la Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița) și Sebastian Cincea (Liceul de Arte „Corneliu Baba”) au reușit să ducă o parte din orașul nostru până la malul mării.

În prima seară a evenimentului elevii au avut ca temă promovarea orașului, aceștia prezentând atât tradițiile și portul local, cât și aspectele turistice și gustările locale tradiționale. Prezentarea acestora a avut un mare succes, toți cei prezenți aflând mai multe despre locul din care ei proveneau. A doua zi, tinerii au avut parte de o vizită la Sala Senatului unde s-a ținut și festivitatea de deschidere. Au avut de asemenea ocazia de a cunoaște oameni politici importanți și de a se afla pentru prima oară într-un astfel de cadru. După aceea au participat la un curs intensiv în cadrul căruia aceștia au primit toate noțiunile de care aveau nevoie pentru a se descurca în timpul dezbaterilor.

Instructajul de calitate și buna însușire a informațiilor au ajutat-o pe Maria Leșan să obțină premiul întăi, fiind astfel clasată deasupra altor 79 de elevi și studenți din toată țara care nu se aflau la primul contact cu astfel de dezbateri, ceea ce face acest premiu să fie și mai valoros pentru ea, apșa cum ea însăși declară: „Mă aflu la prima participare la o astfel de competiție. Când mă gândesc că acum o săptămână nici nu știam ce este acela debate în format American Parliament, nici nu îmi vine să cred… La mine a fost o chestiune de șansă. Tot auzeam că este destul de dificil pentru începători și că, de obicei, începătorii nu se prea descurcă să acopere toate cerințele din rolul pe care îl au în dezbatere, în funcție de tabăra în care se află. Se extrăgeau aleatoriu bilețele care să stabilească ordinea concurenților în competiție și a venit o doamnă profesor care s-a arătat surprinsă de faptul că nu particip, spunându-mi că trebuie neapărat să fac asta deoarece „fata aceasta se descurcă foarte bine!”. Vreau să îi mulțumesc acestei doamne profesor, deoarece dacă nu era dumneaei nu aș fi avut curajul să particip. După aceea am stat toată noaptea uitându-mă pe internet la dezbateri și am citit multe articole pe această temă, deoarece eram în echipă cu o fată care făcea debate (dar în alt format) de mai mult timp și nu voiam să trag echipa în jos, fiindcă nu mai făcusem așa ceva. Asta m-a ambiționat în primul rând!

Mai apoi au început rundele de debate și am luat punctaje neașteptat de mari, nu știu dacă m-au crezut toți că nu am mai făcut dezbateri niciodată. Oricum, pot să susțin faptul că a fost una dintre cele mai importante experiențe pentru mine, că organizarea a fost una căreia nu i se poate reproșa nimic și că, deși acum câteva zile am intrat pentru prima oară în contact cu un curs de dezbateri, acum știu cât sunt de importante, ce rol însemnat au în societate, și cât de util este să știi a-ți susține și a-ți argumenta opinia în fața celorlalți, în viața de zi cu zi. Mai mult decât atât, am reușit să plec acasă cu premiul I pe vorbitor, fapt ce mă bucură și mă face să cred că am potențial!

Toți arbitrii au fost surprinși de prestația mea și au insistat cu toții pe ideea că trebuie să continuu să fac asta. De-abia aștept să văd cum aceste cunoștințe îmi vor influența viața și pe termen lung, sunt conștientă de beneficii, dar vreau să le experimentez pe pielea mea. Pentru mine a fost un eveniment care acum mă poate ghida deja spre alte numeroase oportunități și încurajez pe toată lumea să încerce să se dezvolte prin astfel de activități și să încerce să ia contact cu evenimente cât mai diversificate pentru a vedea unde înflorește potențialul lor.” – Maria Carmen Leșan (Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, câștigătoarea locului I atât la vorbitori cât și pe echipe)

Același entuziasm debordant îl manifestă și colega și coechipiera ei, Roxana Spînu, care concluzionează: „A fost o experiență minunată pe care aș retrăi-o la nesfârșit. După 4 zile petrecute cu acești oameni, am învățat că lucrul în echipă are un rol foarte important în viața tinerilor și că experiența dobândită prin această activitate ca și socializarea cu oameni din numeroase zone ale țării te ajută să te dezvolți într-un mod impresionant. Acest eveniment a însemnat foarte mult pentru mine și a conturat anumite aspecte ale personalității mele care se aflau într-o stare latentă” – Roxana Spînu (Colegiul Național „Andrei Mureșanu”).

Nicoleta Vlonga, reporter de liceu

Be the first to comment on "Elevă la CNAM – locul I la un concurs pe malul mării"

Lasă un răspuns