Întâlnire între elevii români și francezi la Liceul „Victor Hugo”, din Besançon

În dimineața zilei de 12 decembrie, la Liceul „Victor Hugo”, din Besançon s-au întâlnit elevi din cele două orașe înfrățite, Bistrița-Besançon.

Cu ocazia sezonului Franța-România, dedicat Centenarului Marii Uniri, la Liceul „Victor Hugo”, din Besançon s-au întâlnit elevi din cele două orașe înfrățite, Bistrița-Besançon. Elevii prezenți au fost coriști de la liceul gazdă și elevi de la mai multe școli din Bistrița, precum Liceul de muzică „Tudor Jarda”, Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Liceul Creștin „Logos”, la care s-a adăugat echipa de reporteri de liceu a CNAMonline.

Activitatea a debutat cu un moment inedit de întâlnire amicală dintre grupurile de elevi, printr-o scurtă improvizație care a demonstrat spontaneitatea și unitatea pe care o poate oferi muzica spre a crea punți între semeni. Aceștia au făcut astfel prima repetiție împreună, iar momentul a fost deschis de directorul liceului, Jean Jacques Fito, care a evidențiat atât punctele comune, dar și diferențele care ajută elevii să descopere alte orizonturi. De asemenea, acesta a subliniat că „muzica a fost considerată un pod mai presus de frontiere, iar România a dat mari muzicieni: Dimitrie Cantemir, Sergiu Celibidache și un muzician contemporan Vladimir Cozma”, considerând muzica „cea mai frumoasă formă de inteligență”. A urmat apoi Carolina Karoli, care a dat startul unui miniconcert demonstrativ, în timp ce reporterii de liceu au luat interviuri, au impărțit semne de carte și pixuri personalizate.

Primul interviu a fost acordat de Jean Jacques Fito-directorul liceului „Victor Hugo”, Besançon

Î: Credeți că muzica poate să-i ajute pe elevi să depășească „frontierele”?

R: Absolut. Îi ajută nu doar să depășească frontierele țărilor, dar și să-și depășească propriile limite, frontiere interioare.

Î: Credeți că muzica îi ajută pe elevi să fie mai sociabili și să interacționeze mai bine între ei?

R: Bineînțeles. Muzica este un mod de a te dezvolta pe tine însuți, dar este și un mod de dezvoltare a relaţiilor cu ceilalți. A lucra în domeniul muzicii cu ceilalți înseamnă, înainte de toate, a se asculta reciproc, a se ajuta reciproc, a se susține reciproc și a munci la ceva frumos împreună.

Î: Vedeți și alte colaborări între elevii din Bistrița și cei din Besançon?

R: Absolut!

Î: Din punctul dumneavoastră de vedere, care sunt cele mai dificile sarcini ale unui director?

R: A elibera și a susține. Nu e cea mai dificilă, dar e cea mai importantă. A elibera, pentru ca fiecare să poată munci cât mai bine posibil și a susține, a le da tot ceea ce au nevoie.

Î: Ați putea transmite un mesaj reporterilor de liceu ai Colegiului Național „Andrei Mureșanu” din Bistrița?

R: Le-aș spune că sunt foarte impresionat de calitatea muncii lor. Consider că își îndeplinesc misiunea într-un mod remarcabil. Continuați tot așa, este foarte bine ceea ce faceți!

(Vălean Andrada, reporter de liceu)

                Carolina Karoli, dirijorul corului „Adoratio”, aparținând Centrului Județean pentru Cultură, Bistrița, declară că acest cor a fost înființat din anul 2014 și se află la a doua ediție a acestui proiect de schimb de experiență culturală, despre care afirmă că „este cea mai frumoasă și mai fructuoasă experiență din punct de vedere cultural, artistic și al comunicării lingvistice.”

Punctul de plecare în formarea corului a fost invitația venită din partea primăriei Bistrița cu un an în urmă și a avut loc în cinstea a 20 de ani de înfrățire a Bistriței cu Besançon-ul. Proiectul a continuat anul acesta sub o altă denumire și în alt context – cel al Centenarului Marii Uniri. În ceea ce privește relația dintre dirijori, cel român și cel francez, Carolina Karoli subliniază „Din partea francezilor avem un cor foarte bun, al cărui dirijor iubește foarte mult copiii și se dedică totalmente în toate activitățile pe care le desfășoară împreună cu aceștia. De aceea, îl apreciez foarte mult, îi mulțumim că ne-a găzduit și de această dată, deoarece am ajuns aici cu ajutorul lui.”

Despre planurile de viitor, dirijoarea afirmă: „Ne dorim să realizăm parteneriate și cu alte țări, dar în primul rând dorim să promovăm ideea de cor în Bistrița”. Componența corului este, de asemenea, explicată: „Acest cor are în componență tineri cu vârste cuprinse între 13 și 18-19 ani. În principal, ne dorim ca toți adolescenții cărora le place să cânte să ni se alăture, indiferent dacă au o voce cât de mică, dar este important ca aceștia să aibă ureche muzicală. Dorim să selectăm cât mai mulți copii, pentru ca aceștia să aibă ocazia să exploreze lumea muzicii prin cântec.”

Având în vedere complexitatea proiectului, dirijoarea se bucură de sprijinul nemijlocit al părinților, unii fiind prezenți la Besançon pentru a-și susține copiii. (Material realizat de Ioana Boca, reporter de liceu)

Claude Mercier, fost profesor de muzică la Liceul „Victor Hugo”, Besançon, unul dintre responsabilii asociației Franche-Sylvanie a subliniat importanța proiectului, afirmând:

„Proiectul are ca scop sărbătorirea centenarului României și, asociația noastră, Franche-Sylvanie, în colaborare cu asociația ARFA din Bistrița a organizat o sărbătoare care va dura aproape un an, până în 14 iulie. Un prim sezon se va petrece în Franța. La Besançon vor avea loc activități în luna decembrie și în luna martie, urmând ca să se continuie cu cele din Bistrița, România. Ideea proiectului a venit dinspre toți cei care iubesc România. Eu merg în România de 30 de ani și suntem foarte bucuroși să putem arăta cultura românească în Franța și să continuăm prietenia dintre Franța și România”.

Alte detalii despre proiect sunt oferite de un reprezentant al primăriei din Besançon:

„Deja am lucrat împreună anul trecut de vreme ce a fost aniversarea înfrățirii celor două orașe și deja pusesem corala la muncă. Au fost într-adevăr momente frumoase și este foarte bine că această experineță se va repeta anul acesta în cadrul sezonului Franche-Sylvanie.”, a declarat Arlette Burgy Poiffaut, șefă a servicului de relații internaționale din cadrul primăriei Besançon.

Au urmat interviurile luate copiilor:

Î: Care a fost ideea proiectului și de ce ați acceptat să luați parte la această activitate?

R: „Această idee a fost lansată anul trecut școlar și ne-am gândit să întâlnim o cultură nouă, să putem să experimentăm ceva diferit și mai ales să fim implicați într-un grup coral, iar aceasta este o ocazie foarte bună să cunoaștem oameni noi, să vedem cum gândesc, să ne apropiem așa mai mult unii de alții.”

Î: Din câte știm, sunteți cazați la familii. Cum vă simțiți?

R: Familia la care sunt eu este foarte de treabă, mama știe bine engleză, deci ne înțelegem. Sunt niște oameni deschiși unii către alții, dar și față de mine. M-au primit cu multă bucurie. Este frumoasă și interesantă în același timp această experiență. – declară pentru reporterii de liceu eleva Țarcă Tamara, de la Liceul Creștin „Logos”, Bistrița. (Amalia Rus, reporter de liceu)

Șut Cristina de la CNLR Bistrița, clasa a VII-a B a fost bucuroasă să răspundă la întrebările reporterilor de liceu:.

Î: Cum ai aflat de acest cor?

R: În primul rând doamna profesoară a organizat un cor la noi în școală, dar a fost desființat cu ceva timp în urmă. Între timp m-a sunat și mi-a propus să mă implic în corul Centrul Județean pentru Cultură. Mi-am zis „De ce nu, este o încercare” și iată-mă aici.

Î: Cum te-ai înțeles cu tinerii din Besançon?

R: E frumos să observi cum trăiesc alte persoane din alte regiuni. Însă este mai greu să comunicăm.

Î: Ai avut emoții cu privire la venitul în Franța?

R: Am avut câteva emoții, deoarece nu știam la ce să mă aștept și cum o să decurgă totul.

Î:  Cum vă înțelegeți cu familiile la care sunteți cazați?

R: Destul de bine, am început să ne cunoaștem. Au fost foarte drăguți cu mine, a fost chiar emoționant momentul în care ne-am văzut pentru prima dată.

Ureche Cristina, elevă în clasa a IX-a la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” a răspuns și ea intervievatorilor:

Î: Cum ați interacționat cu elevii francezi?

R: Au fost foarte deschiși, comunicativi, iar din punct de vedere muzical sunt bine pregătiți.

Î: Cum au decurs repetițiile?

R: Aveam repetiții de trei ori pe săptămână, întrucât repertoriul conține 12 melodii.

Patricia Iacob, colegă de liceu cu Cristina povestește încântată despre sosirea la Besançon:

„Când am ajuns, am fost foarte fericiți, ne-au așteptat cu pancarde, ne înțelegem foarte bine.

După prestația corurilor, elevii români au explorat străzile Besançonului, descoperind clădiri impresionante precum: Muzeul Timpului, Poarta Neagră, Catedrala Saint-Jean, Square Castan, Sinagoga și Templul Saint-Esprit, a căror istorie a fost prezentată de elevii Colegiului Victor Hugo din oraș.” (Anca Dodu și Mihaela Vlad, reporteri de liceu)

Ca în orice mari evenimente apar și veritabile povești de viață cum este cea a unui elev de 19 ani, din Bistrița. În urma momentului acesta a mărturisit că este foarte bucuros că a reușit să ajungă la Besançon, deoarece știa de acest oraș încă de când era în clasa a IV-a și și-a dorit foarte mult să ajungă aici. Inițial, datorită faptului că avea o vârstă cu mult mai mare decât grupul de coriști, dirijoarea i-a explicat că nu se va putea adapta tonalității vocale a copiilor, dar acesta a insistat, justificându-și intenția de a rămâne în cor cu demonstrația vocală care a convins-o. Acum spune că este îndrăgostit de Besançon, iar aceasta este o poveste de viață surprinsă într-o vizită ghidată prin orașul de pe Doubs.

(Denisa Moldovan, Ștefan Petrina reporteri de liceu )

Foto: Amalia Rus și Sharon Crețu, reporteri de liceu

Be the first to comment on "Întâlnire între elevii români și francezi la Liceul „Victor Hugo”, din Besançon"

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.