Elevii susțin astăzi, 20 ianuarie 2017, proba scrisă a Olimpiadei „Lectura ca abilitate de viață”, probă care a început la ora 09:00. Pentru nivelul 3, elevii au avut de citit „Omul de ianuarie” de David Mitchell, iar pentru nivelul 4, „1984” de George Orwell.
Emoţionaţi, elevii au acordat interviuri reporterilor de liceu de la Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu”, care scriu revista olimpiadei.
Vieru Ana-Maria este elevă în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Grigore Moisil” din Bacău şi după etapa naţională a olimpiadei de lectură, urmează să participe şi la etapa naţională a olimpiadei de limba franceză. Din mărturia acesteia reiese că a mai participat doar la etapa judeţeană, este pentru prima dată când ajunge la această etapă, de aceea şi emoţiile sunt direct proporţionale cu etapa. În ceea ce rprivește subiectele, consideră că i s-au părut dificile, puţin mai dificile decât ce a lucrat acasă, dar i-au plăcut foarte mult cele două subiecte.
Ana-Maria vorbește despre subiectul de la etapa județeană: Nu ştiu titlul operei de la subiectul I, îmi pare rău. Subiectul II a tratat un nou curent, să spun, al meme-urilor, fenomenul acesta nou. A fost un text foarte bine structurat, foarte bine scris, se vedea că (autorul) este un lingvist, un intelectual priceput în critică şi de-asta mi-a plăcut foarte mult, nu a fost un simplu prospect de medicament, nu a fost un simplu text ca la nivelul 3, spre exemplu, privind statutul elevilor, a fost ceva complex şi faptul că a fost un pic mai dificil m-a încântat.
În ceea ce privește participarea la OLAV ea motivează participarea astfel: Cred că dorinţa de a mă verifica, de a vedea, după, să spunem, câţiva ani de lectură, ce abilităţi am reuşit să dobândesc, şi am avut şi un sentiment de atracţie faţă de subiecte. Efectul pe care consideră că l-a avut supra sa această participare este cel de: Ordine, subtilitate, încadrare în timp, control al emoţiilor. Pot să spun că m-a motivat să vreau să urmez o profesie umanistă.
Cu această ocazie și-a format și o opțiune de carieră, dorind să meargă la Litere, departamentul română-franceză.
Întrebată dacă ar fi să propună nişte opere pentru OLAV, care ar fi acelea, Ana-Maria a făcut trei propuneri de substanță: „Gog” de Giovanni Papini, orice de Marquez și Dostoievski, pentru că nu trebuie să uităm de literatura secolului XIX.
Despre proba scrisă declară: Mă aştept să fie mai dificil. Vreau să dau tot ce pot. Sper să fie o operă care îmi place, nu ca „Jocurile foamei” sau alte cărţi moderne pe care îmi place să le citesc doar de plăcere, nu să le şi interpretez. Vreau să fiu cât mai mulţumită de mine. Nu ştiu, nu îmi place să preconizez, probabil o să mă înşel. Sunt din fire mai pesimistă, nu prea ştiu să mă autoevaluez.
Andreea Sicoe este elevă în clasa a X-a la Colegiul Naţional „Andrei Şaguna” din Braşov şi nu este la prima olimpiadă naţională, participând atât la etapa naţională a olimpiadei de limba română cât şi la etapa internaţională a olimpiadei de lectură și, deși a mai participat la etapa naţională a olimpiadei de lectură, tot nu a scăpat de emoții, după cum recunoaște: Să ştii că din contră. E mai greu şi apar emoţii mai mari pentru că, odată ce ai luat un premiu la o etapă destul de avansată în anii precedenţi, automat apar aşteptările din partea celorlalte persoane şi, involuntar, apar anumite sentimente în sufletul tău. Începi să îţi faci tot mai multe griji, dacă eşti la fel de bun, dacă mai meriţi să ţi se mai întâmple şi a doua oară ceea ce ţi s-a întâmplat.
Despre romanul pe care l-a avut de citit Andreea aceasta a mărturisit: A fost o lectură relativ interesantă şi zic relativ pentru că personajul a fost unul complex, însă este şi un oximoron, cred eu. Pe de o parte este tipul oricărui adolescent de 13 ani care se confruntă cu tot ceea ce înseamnă viaţă, iar pe de altă parte este omul profund, analitic, care aşteaptă să descopere. E o lectură interesantă, o recomand pentru că ne regăsim în ea, doar că uneori se pierde foarte mult în detalii şi lucruri banale şi întâmplări de zi cu zi, care pentru mine, personal, nu sunt atât de interesante.
Întrebată dacă ar fi fost să aleagă ea opera pentru etapa naţională, ce ar fi ales Andreea face o adevărată demonstrație de lectură: Cred că aş fi ales ceva mai complex, ceva mai axat pe psihanaliză, pe interiorizare, nu ştiu, poate Octavian Paz, „Dubla flacără”sau poate chiar Cărtărescu, „Solenoid”, „Orbitor”, „Ochiul dragostei noastre”, ceva diferit, sau chiar „Poveşti de dragoste la prima vedere”, de ce nu, să descoperim şi literatura contemporană care este destul de interesantă.
Despre impactul olimpiadei asupra ei, Andreea își amintește: Impactul l-a avut, în primul rând, participarea de anul trecut la etapa internaţională. Venisem de la olimpiada naţională de limba română, unde se punea baza pe creaţie şi am ajuns în faţa unei etape diferite, care m-a făcut să realizez că nu este importantă neapărat creaţia, ci ceea ce înţelegi din ce a fost creat şi pot spune că mi-a schimbat un pic perspectiva asupra lecturii şi a literaturii în general.
Cine a îndemnat-o să meargă la olimpiadă? Sincer, cred că doamna profesoară, pentru că ea m-a îndrumat să particip şi faptul că voiam să văd ce e diferit. Eram obişnuită cu olimpiada de română clasică şi am auzit de un concurs tip olimpiadă care merge tot pe o structură cu etapă naţională şi aşa mai departe. Am zis: De ce nu? E legat tot de un domeniu care îmi place şi orice acţiune nouă e veritabilă şi de acceptat.
Reporter: Ai adapta OLAV la olimpiada clasică sau invers?
Andreea: Aş face o combinaţie între ele. OLAV e interesant pentru că are un subiect multimedia. Aş merge pe o combinaţie între partea de creaţie şi ultimul subiect de la OLAV. De exemplu, să fim puşi în faţa unui tablou şi în loc să îl interpretăm, să scriem noi ceva care să se potrivească cu tabloul.
Reporter: Crezi că aşa vor fi mai atractive pentru participanţi?
Andreea: Da, pentru că anul trecut, de exemplu, unele persoane pe care le-am cunoscut la etapa internaţională erau foarte demoralizate pentru că nu au avut un subiect de creaţie propriu-zis şi simţeau nevoia să scrie. Au fost depunctaţi pentru că, simţind nevoia să scrii şi fiind inspirat, ajungi să dai mai mult din tine şi să aberezi, să baţi câmpii. Dacă ar fi existat şi acel subiect de creaţie s-ar fi temperat în zonele principale în care trebuia să se tempereze şi ar fi lăsat toată creaţia pe zona aia. Cred că acesta este punctul slab de la OLAV.
Reporter: Cum ai determina un coleg care nu e pasionat de lectură să participe la OLAV?
Andreea: Cred că i-aş arăta prima dată subiectul multimedia care este diferit, ca să nu îl sperii şi care, probabil, i s-ar părea interesant, după care l-aş pune în faţa textului propriu-zis. L-aş îndemna să participe la OLAV şi aş încerca să-l apropii de textele care îi plac lui, pentru ca după aceea să-l trimit către restul literaturii.
După interviurile acordate revistei olimpiadei, elevii s-au îndreptat spre sălile de clasă unde urmează să susțină proba scrisă.
Rezultatele probei scrise se vor afişa astăzi, după ora 20:00, iar proba orală va avea loc mâine începând cu ora 11:00.
Nicoleta Vlonga – reporter de liceu
Be the first to comment on "Noi interviuri OLAV – ziua primei probe"