Joi, 23 mai 2024, s-a desfășurat la Palatul Culturii Bistrița festivitatea de deschidere a Olimpiadei „Lectura ca Abilitate de Viață”. Olimpicii au participat alături de profesorii însoțitori la festivitate, începând cu ora 15:00.
La festivitatea de deschidere a Olimpiadei „Lectura ca Abilitate de Viață” au participat echipele de elevi din toată țara, calificați la proba B a etapei naționale, alături de cadrele didactice care îi însoțesc. Acesta este un motiv de bucurie pentru bistrițeni, întrucât OLAV se întoarce anul acesta acasă, la Bistrița.
Acum aproximativ 10 ani, în anul școlar 2012-2013, OLAV a pornit la drum de la Bistrița, în urma unui proiect POSDRU „Dezvoltarea abilităţilor de viaţă ale elevilor” inițiat de Anca-Denisa Petrache, la vremea aceea inspector general MECTS. La început, OLAV a avut statutul de concurs național, având drept coordonatori pe Anca-Denisa Petrache, Horia Coarcheş, Monica Halaszi, iar mai apoi s-a alăturat echipei şi Monica Anisie. Acesta se desfăşura pe patru nivele, două pentru gimnaziu, respectiv două pentru liceu.
Ulterior cele două segmente s-au separat, gimnaziul și liceul devenind cumva autonome, sub umbrela aceleiași olimpiade. OLAV a suferit diverse modificări, astfel încât începând de anul acesta gimnaziul beneficiază de nivelul I și II, și liceul, de asemenea, nemaiexistând nivelele III și IV.
,,Această diferenţiere între nivele a fost o chestiune de finețe. Copiii de gimnaziu nu cunosc termenii specifici competenţei digitale şi educației media, noţiuni care se studiază la liceu”, precizează Horia Coarcheş, secretar ştiinţific în comisia OLAV de anul acesta.
Inițiatorii OLAV au vrut să creeze ceva deosebit pentru elevi, astfel luând naștere la Bistrița concursul „Lectura ca Abilitate de Viață”. Acest concurs a fost atât de bine primit de către elevi, încât în anul 2014, la doar un an de la înființare, a obținut titulatura de olimpiadă.
La festivitatea de deschidere de anul acesta olimpicii, dar și profesorii au fost întâmpinați de către prof. Monica Halaszi, director al Colegiului Național „Liviu Rebreanu”, alături de prof. Claudia Feldrihan, inspector școlar pentru limba și literatura română, din cadrul ISJ BN, acestea fiind moderatorii festivității.
De asemenea, la eveniment au fost prezente oficialitățile municipiului și județului, printre acestea numărându-se primarul municipiului Bistrița, Ioan Turc, președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan, prof. Cristian Nicula, inspectorul școlar general, dar și gazda festivității, Gavrilă Țărmure, managerul Palatului Culturii Bistrița. Alături de aceștia la festivitate au fost prezenți membrii din Comisia centrală a OLAV, elevii voluntari de la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” din Bistrița, liceul gazdă al probei finale a OLAV.
Oficialitățile județului au susținut, pe rând, discursuri cu privire la OLAV și le-au transmis gânduri bune participanților. Mai mult decât atât, organizatorii au pregătit o activitate inedită pentru echipele participante, invitându-i la acest eveniment pe Bogdan Burlăcianu cunoscut ca și „Bobo” și pe Ada Milea, care au interpretat diverse melodii cu text comic, stârnind amuzamentul participanților.
„Mă bucur nespus că această olimpiadă, care a luat naștere în urma unui concurs inițiat la noi, la Bistrița în anul școlar 2012-2013, se întoarce acasă. În aceeași perioadă mi-am început și eu activitatea în cadrul Consiliului județean. Consider că ceea ce au gândit atunci profesorii a fost un lucru bun, oferindu-le tinerilor un concurs deosebit, care a primit, în urma primei ediții, statutul de olimpiadă. Înființarea acestei olimpiade a fost un lucru bun, întrucât trăim într-o epocă a internetului, a digitalizării, unde este esențială existența unei astfel de olimpiade. Nimic nu va putea să înlocuiască vreodată cititul clasic! Le doresc mult succes participanților!”, a declarat președintele Consiliului Județean, Emil Radu Moldovan.
Inspectorul școlar general, Cristian Nicula, care a ținut și un discurs în fața olimpicilor, i-a sfătuit pe elevi să citească și să se specializeze pe tot parcursul vieții, pentru că totul este competitiv în viață: „Cititul nu ne face rău, cărțile nu ne atacă”. Cristian Nicula a povestit reporterului CNAMonline despre pasiunea lui pentru podcasturi, pe care acesta le ascultă cu fiecare ocazie și menționează un citat preferat: „Fiecare carte citită este o treaptă urcată, îndrăzniți să urcați cât mai mult. Puterea cuvintelor ne modelează mintea.”. De asemenea a subliniat că „Olimpiada este un exercițiu pentru cei care se califică, pentru cei mai buni, însă trebuie să se întoarcă acasă și să răspândească lucrul acesta, să-și pună diploma pe peretele sălii de clasă și să-i motiveze și pe ceilalți.”
Un moment important a fost marcat de discursul doamnei Dorina-Florentina Sâmihăian de la Universitatea din București, Președintele Comisiei centrale a OLAV. Potrivit acesteia, „OLAV este tot ce poate însemna comunicare, exprimarea unor idei. Accentul în această olimpiadă este pus pe înțelegere și pe interpretări creative.”
Anca-Denisa Petrache, președintele executiv al OLAV 2024, director în Ministerul Educației și cea care a pus bazele OLAV, a scos în evidență nota distinctivă: „O olimpiadă fără reverențe. OLAV este o stare de spirit, unde sper că elevii se regăsesc mai aproape de firesc.”
Monica Halaszi, director la Colegiul Național ,,Liviu Rebreanu” și cea care a determinat transformarea concursului național într-o olimpiadă, a mărturisit în cadrul festivității de deschidere că OLAV este: ,,o olimpiadă care, asemenea muzicii rock, a spart niște bariere. Pe lângă un „produs Bistrița-Năsăud”, aceasta reprezintă și un produs cultural.”
Claudia Feldrihan, inspector școlar pentru Limba și literatura română,din cadrul ISJ BN, a mărturisit în cadrul festivității de deschidere faptul că: ,,Povestea OLAV a început aici, la Bistrița. Olimpiada este un produs Bistrița-Năsăud”, iar în încheiere a exclamat: ,,Forța OLAV fie cu noi!” sintagmă care a îndemnat olimpicii ediției să se încarce cu energie pozitivă și cu inspirație.
Surpriza oferită concurenților a fost îndrăgita artistă Ada Milea, care a susținut, alături de Bogdan Burlăcianu („Bobo”), un concert, urându-le printr-un joc de cuvinte și sensuri multiple „Lectură plăcută!”
Impresii ale concurenților
În legătură cu festivitatea de deschidere și cu așteptările pe care le au de la olimpiadă, dar mai ales ce părere le-a lăsat atât orașul și atmosfera de concurs, un grup de eleve din Constanța ne-au mărturisit că: ,,Nu am mai fost niciodată la o etapă națională, iar orașul gazdă ne-a asigurat o atmosferă liniștită și relaxantă. Ne dorim să rămânem surprinse de probele pe care urmează să le susținem.” Călin Clara Maria și Stîlpeanu Maria Georgiana – Liceul Teoretic ,,Ovidius” din Constanţa.
În ceea ce privește perspectiva profesorilor însoțitori, într-un dialog cu doamna Evelina Cîrciu (Brașov), aceasta a descris atmosfera care o înconjoară: „E o organizare foarte bună. Nu s-a consumat încă tot timpul pe care îl avem de petrecut aici, dar aș îndrăzni să zic că e impecabilă. Chiar cred că la toate aspectele s-au gândit organizatorii. Suntem parcă într-o bulă cu aspecte frumoase, extrași din toate obligațiile noastre și bucuroși de ce trăim.”
Pe parcursul festivității, Sarra Cruceru de la Colegiul Național ,,Spiru Hareț” din București, a dezvăluit cu entuziasm câteva detalii, în legătură cu tehnicile ei: „Strategia mea este să fiu cât mai flexibilă, pentru că nu ni s-a spus clar structura probei orale, și atunci orice este posibil.”, Sarra participă la OLAV, din clasa a V-a, iar motivul pentru care a continuat să revină în fiecare an la această olimpiadă a fost faptul că ,,o trece dintr-un registru stilistic în altul, ceea ce face această experiență și mai interesantă”.
Daria Leșan, Daria Marcu, Maria Pop, Cristiana Sigmirean, reporteri de liceu
Instruirea olimpicilor
Festivitatea de deschidere a Olimpiadei „Lectura ca Abilitate de Viață” a fost urmată de o sesiune de instruire a olimpicilor, susținută de către Cristina Gherman, coordonatoarea probei B. Participanții află concret formatul în care se va desfășura etapa orală, criteriile de evaluare și așteptările Comisiei de examinare. Ulterior, aceștia sunt împărțiți în perechi prin tragere la sorți și primesc oportunitatea să pună întrebări cu privire la orice neclarități au.
Proba B a Olimpiadei „LAV” decurge sub forma unei dezbateri. Perechea de elevi pune în discuție o moțiune din cele trei posibile pe nivel, valorificân
d atât obligatoriu textul suport („Marile Speranțe” de Charles Dickens la nivelul I și „Quo vadis” de Henryk Sienkiewicz la nivelul II), cât și alte exemple culturale. Un membru preia rolul afirmator în dezbatere, iar celălalt pe cel negator. Atât moțiunile, cât și pozițiile sunt alese aleatoriu, prin tragere la sorți.
Dezbaterea nu are o structură rigidă, abordarea fiind în totalitate decizia echipei. Criteriile de evaluare sunt: coerența și logica demersului argumentativ; conținutul pertinent al argumentării și valorificarea textului suport; corectitudinea exprimării; și interacțiunea sau „cum ridici migea la fileu”, după spusele doamnei Cristina Gherman. Concluzia discuției nu are un impact direct asupra punctajelor, fiind posibil ca ambii membrii ai echipei să primească punctajul maxim.
Vlad Colța, reporter de liceu
Be the first to comment on "OLAV din nou acasă – Festivitatea de deschidere a OLAV, ediția 2024, etapa națională, secțiunea B, liceu"