OLAV – ziua primei probe

Joi, 20 aprilie 2017, elevii susțin proba scrisă a Olimpiadei „Lectura ca abilitate de viață”, probă ce a început la ora 9. Pentru proba orală, la nivel 3 elevii au avut de citit „Omul de ianuarie” de David Mitchell, iar la nivel 4 „1984” de George Orwell. Cu toții au declarat că lectura acestor cărți le-a ocupat o mare parte din timpul alocat pregătirii, dar nici rezolvarea subiectelor din anii anteriori nu a fost neglijată. Nu și-au imaginat vreodată că datorită lecturii ar putea ajunge la o asemenea performanță, iar reușita îi bucură foarte mult.

Înainte de a intra în sălile de concurs, 4 dintre elevi au împărtășit, emoționați, impresiile lor reporterilor de liceu.

Alexandra-Maria Anghel este elevă în clasa a X-a la Colegiul Național „Ferdinand I” din Bacău și mărturisește: Când am plecat de la Bacău nici eu nu știam exact ce se va întâmpla, numai că am ajuns aici și, la început, îmi era foarte frică pentru că nu știam pe nimeni în afară de colega mea, pe care o cunoscusem în microbuz. Dar, după ce am început să vorbim, am realizat că erau mulți oameni cu lucruri interesante de spus. Chiar îți faci cunoștințe, să nu spun chiar prieteni.

Aceasta consideră importantă olimpiada, întrucât promovează lectura printre copiii care au uitat ce înseamnă a citi și ce reprezintă universul cărților. Suntem mult prea prinși în lumea tehnologiei și uităm că adevărul se află într-un mediu atât de simplu.

Ea are și un mesaj pentru tineri, pentru restul participanților: Participanților le doresc succes, știu că avem toți nevoie. Pentru ceilalți tineri, vă invit să participați și voi, să aflați ce înseamnă OLAV cu adevărat și să vă bucurați de această experiență.

Oprișan Lavinia Maria este elevă în clasa a X-a la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București, pentru prima dată la etapa națională a acestei olimpade. Aceasta consideră că OLAV este cea mai reușită dintre toate, deoarece e ca și când ai veni dimineața, ai citi ceva drăguț, în loc să stai în pat, stai la masă și apoi cineva îți dă impulsul de a scrie ce crezi despre ce ai citit.

Referitor la această olimpiadă, ea mărturisește: Cred că mă dezvoltă, nu știu dacă o să îmi schimbe convingerile, nici nu cred că acesta este scopul ei, ci să îmi ofere mai multe arii de interes în lectură și mai multă putere de înțelegere.

Despre necesitatea acesteia, Lavinia subliniază: Indiferent de olimpiadă, dacă poți participa la ceva, fă-o, pentru că altfel vei regreta că nu ai încercat, iar rezultatele vin când te aștepți mai puțin.

Balea Bianca-Ioana, elevă în clasa a XI-a la Liceul Militar din Alba-Iulia, participă pentru a doua oară la etapa națională. Aceasta crede că: este o olimpiadă care te dezvoltă atât pe plan social, cât și moral. Este o experiență unică, ce mă face să mă atașez și mai mult de cărți și de lectură în general. Citesc de când eram micuță și o fac doar pentru mine. Bunica mea m-a ajutat mult și mă bucur că am ajuns până aici.

Despre condițiile de la Bistrița ea afirmă că sunt foarte bune: Sincer m-au uimit. Când am auzit prima dată de condiții din internate m-am gândit la cu totul altceva. Chiar sunt condiții foarte, foarte bune. Cărțile pe care le-am avut anul acesta și anul trecut, „1984” și „Castelul de sticlă” le consider eu interesante. În rest, fiecare ar trebui să-și găsească anumite cărți care să îl reprezinte. Eu, spre exemplu, mă regăsesc în cărțile psihologice și puțin istorice.

Hudema Robert, elev la Liceul Tehnologic Tășnad, este în clasa a X-a, nivel 3, fiind la prima participare la OLAV. Consideră olimpiada extraordinară, pentru că dezvoltă capacitatea tinerilor de a înțelege și a interpreta unele texte de diferite feluri: ficționale, non-ficționale și nu pune accent pe normele de teorie literară, doar pe înțelegerea textului.

Face și unele recomandări colegilor lui: Aș recomanda să înceapă cu cărțile de aventură, care sunt pe înțelesul tuturor, iar mai apoi, dacă se afundă în lectură, ar putea începe cu unele cărți psihologice, inițiatice.

Despre oraș, Robert afirmă: Îmi place foarte mult, am aflat unele particularități ale județului, eu fiind foarte pasionat de geografie. E deosebit, mai ales Colegiul Național „Liviu Rebreanu” oferă foarte multe facilități elevilor.

El are și câteva cuvinte de încurajare pentru colegii lui: Pentru participanți, să-și învingă emoțiile, să fie ei înșiși și să dea tot ce au mai bun pentru a obține rezultate favorabile. Iar pentru cei care nu au participat, eu îi îndemn cu toată încrederea să participe, nu am nimic de pierdut, au doar de câștigat. Chiar dacă nu câștigă un titlu sau nu fac punctajul maxim, experiența contează.

Rezultatele probei scrise se vor afișa astăzi, la ora 20:00. Iar proba orală va avea loc mâine începând cu ora 11:00.

 

Claudia Scuturici, reporter de liceu

Foto: Maria Leșan și Claudia Scuturici

Be the first to comment on "OLAV – ziua primei probe"

Lasă un răspuns