Leșan Maria Carmen, elevă în clasa a XII-a A, profil științe ale naturii. O elevă de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” care se înscrie în numărul impresionant de elevi dornici să-și înnobileze liceul cu rezultate foarte bune atât în cadrul orelor de curs cât și în activitățile extracurriculare.
Maria este o persoană care s-a străduit mult să se pună la punct. A avut așteptări mari de la ea mereu, de aceea s-a dedicat din plin tuturor lucrurilor pe care le-a realizat. Lumea ei conturează două povești: „încerc să descopăr realitatea în care trăiesc și încerc să mă descopăr”. Se regăsește des în momente în care se oglindește acea nevoie impetuoasă de a afla cine este. „Tind sa cred că mă număr printre tinerii care, mai mult sau mai puțin voluntar, urmăresc să își hrănească și sufletul.”
Educația este foarte importantă pentru ea. A deschis-o spre propria umanitate. Iubește literatura, filozofia și întrebările care se adâncesc mereu, pe măsură ce te apropii de ele. A simțit că ele o definesc dincolo de etaloanele care o simplifică la suprafață. Îi place să vorbească, să analizeze, să dezbată și să interpreteze. Încearcă să își dezvolte creativitatea cât mai mult și să fie inovativă. Maria consideră că se identifică cu plăcerea de a învăța, de a afla lucruri noi, de a fi mereu la curent cu ce se întâmplă, de a avea o cultură generală vastă și de a empatiza foarte ușor cu oamenii.
În ceea ce privește această perioadă a liceului, Maria afirmă: „Școala a reprezentat o luptă între mine și felul în care mă raportez la lume, o confruntare între pasiune și efort, un cuvânt ce nu se referă strict la competiție, ci te și poate învăța lecții despre viață, prietenie, sacrificiu sau societate. Am avut norocul de a avea profesori cu care am ajuns să rezonez, oameni care mi-au deschis uși și chiar m-au ajutat să iau unele decizii și să mă perfecționez. Filmul școlii impresionează mai ales prin contrastele sale. Se afla mereu între absența și profunzimea sentimentelor, între inocența gândirii și puterea ei de distrugere, între activități relaxante și momente tensionate, între suflet si memorie. Școala este, evident, importantă, dar asta dincolo de informația brută. În școală am învățat să gândesc rațional și să filtrez multitudinea de informații spre a rămâne cu utilul. Am învățat că oamenii sunt extrem de diferiți și că fiecare materie predată are o nuanță destinată omului din noi, nefiind astfel construită doar pentru elevul care memorează. Am învățat să valorific atât oportunități, cât și amenințări. Am aflat ce este eșecul și l-am definit ca pas necesar spre maturitate, ca să-mi alimentez cu el ambițiile ulterioare.”
Printre premiile obținute se numără premiul III la concursul național “Chinese Bridge” Brașov, obținut în clasa a X-a. În clasa a XI-a a obținut premiul I la concursul de proză și poezie SLOVE, organizat de Primăria Bistrița, premiul I la proiectul național “Shakespeare Through my Eyes Film Competition” (rol: regizor & scenarist) organizat de British Council Iaşi, cu realizare de film, premiul II la etapa internaţională a concursului “Young People in European Forests”, Sopron, Ungaria, premiul I la concursul național „Constanța Dezbate” și premiul III la concursul național “Chinese Bridge” Cluj.
În decursul celor patru ani de liceu Maria s-a implicat și în multe activități extracurriculare. A participat ca voluntar la activitatea „Tabăra Meseriaşilor din Ţara lui Andrei” în 2017, la împăduriri în satul Budești Fânețe în cadrul Tășuleasa Social în 2016 și la organizarea Târgului de Purici în cadrul Lions în 2015. De asemenea este voluntar la Bistrița Armonia Jazz din 2016, la Asociația Tineri pentru Comunitate din 2017 și la CNAMonline din 2015. Maria promovează Uniunea Europeană prin diferite manifestări în cadrul organizației Europe Direct din 2017.
Totodată Maria a fost membru al trupei de teatru HELIOS de la Palatul Copiilor Bistrița (2014 -2016), realizând 8 spectacole, membru al trupei de teatru CORINT (teatru contemporan), cu dublă participare la „Festivalul International de teatru francofon AMIFRAN Arad” și numeroase alte spectacole (2016 – prezent), membru al trupei de dans SCENICA, dans contemporan (2017), membru al trupei de teatru SCENICA, în perioada vacanței de vară 2016, când s-a realizat un spectacol de amploare cu mai mulți regizori, la castelul din Arcalia și membru al Echipei Dialogului Structurat Bistrița-Năsăud, unde se încurajează dialogul tinerilor cu instituțiile publice și se pun bazele unui Consiliu de tineret.
În ciuda acestor rezulatele Maria nu consideră că deține capacități intelectuale extraordinare. Aceasta afirmă că nu au prea atras-o olimpiadele din pricina faptului ca se aleargă după premii, nu după experiente și cunoaștere. Ei i-a plăcut să învețe pe cont propriu, să exploreze și au atras-o, în special, acele concursuri care erau creative și care aveau și o latură pragmatică.
„Consider că prin experienta concursurilor am obținut o perseverență înrudită cu ambiția și născută din dorință și pasiune. Am învățat că trebuie să mă înconjor de acele activități care îmi plac, deoarece timpul este scurt si posibilitățile sunt nelimitate. M-au atras întotdeauna acele evenimente din care aveam ceva de câștigat și, pe de altă parte, am ales să învăț lucruri diverse care îmi stârneau curiozitatea, tocmai pentru că nu îmi place să mă plictisesc și deoarece consider că trebuie să experimentezi mult ca să îți descoperi adevăratele pasiuni și mai apoi, fericirea.”
Maria îmbină cu ușurință utilul cu plăcutul. Aceasta, în timpul liber, citește, scrie, participă la evenimente, precum lansările de carte, pictează, cântă la chitară sau practică yoga. Îi place să se plimbe la apus și să se afle în contexte în care să interacționeze cu persoane cu totul noi.
Aceasta le mulțumește în special părinților pentru toată susținerea, încrederea și optimismul cu care i-au ghidat pașii în viață. Pentru faptul că au înțeles-o și că au lăsat-o să aleagă ceea ce era mai importat pentru ea și mai ales pentru faptul că au lăsat-o să experimenteze orice domeniu, hobby sau pasiune fără să îi taie avântul.
De asemenea le mulțumește doamnelor profesoare Camelia Toma, Elena Pop, Laura Gherman, Karina Ciuruș și Veronica Cira dar și domnului profesor Shi, care a predat chineza la CNAM în perioada 2016-2017, pentru sprijinul și încrederea acordată.
În final, Maria dorește să le transmită colegilor ei un mesaj: „De câteva ori am avut ocazia să vorbesc cu elevi din clasele mai mici, întotdeauna le-am recomandat să facă lucruri care le plac, să își facă timp pentru ei, să nu amâne, să se organizeze cât mai bine și să nu treacă nicio zi fără să facă ceva ce le place cu adevărat, ceva care îi face să se simtă împliniți. Să îmbine utilul cu plăcutul, să își aleagă prieteni pe măsura lor și să își găsească un scop care să reprezinte o prioritate, un vis pentru care să fie nerăbdători să înceapă fiecare zi.
Mihaela-Maria Vlad, reporter de liceu
Be the first to comment on "Școala – o confruntare între pasiune și efort"