Simbolică UNIRE prin lectură la Colegiul Național ,,Andrei Mureșanu”

Vineri, 12 octombrie 2018, între orele 12.10 și 13.00, la Colegiul Național ,,Andrei Mureșanu”, cititul a preluat controlul asupra sălilor de clasă prin inițiativa profesoarelor Irina Vlas și Venera Roth-Gros, în cadrul proiectului Uimește(te)!Citește!

Ora a cincea de curs din ziua de vineri a fost un adevărat flashmob la Colegiul Național ,,Andrei Mureșanu”. Timp de 50 de minute, liceul școlii- presupunând toți elevii, personalul didactic și personalul auxiliar- a citit o carte la alegere. Proiectul Uimește(te)!Citește! s-a desfășurat a doua oară, prima ocazie fiind lansarea din 15 ianuarie 2018. 

Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, BISTRIȚA, în parteneriat cu Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Hîrlâu, județul Iași și Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” Râmnicu-Vâlcea, județul Vâlcea, au derulat activități de lectură simultan. În AN CENTENAR, ARDEALUL, MOLDOVA și ȚARA ROMÂNEASCĂ au citit ÎMPREUNĂ!!!

Evenimentul s-a dorit a fi, la cererea elevilor, o reeditare a celui de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” din anul școlar anterior, care a avut un real succes, la un alt nivel.

 Proiectul își propune antrenarea celor TREI MARI REGIUNI ALE ȚĂRII într-o activitate care să se desfășoare în același timp, în cele trei mari licee, pe parcursul unei ore de curs, în ideea de A UNI ȘI URNI PRIN LECTURĂ!

Activitatea s-a adresat EXCLUSIV ELEVILOR DE LICEU!

Inițiativa catedrei de română, în colaborare cu cea de limbi străine, a fost menită să ofere o ocazie de lectură la alegere în școală.

În interviurile acordate echipei CNAMonline, elevii au explicat cum și-au ales cărțile: ,,Am ales-o pentru că mi-a recomandat-o profesorul de biologie, și am un interes pentru această materie”, ne-a zis un elev din clasa a XI-a B.

,,Citesc Moartea unei marionete, deoarece face parte din seria de volume Crime din Midsomer. Este scrisă de autoarea mea preferată și îmi place tot ceea ce este legat de investigație. Are un grad anume de dificultate a acțiunii, iar asta m-a făcut s-o aleg.”, a mărturisit o elevă din clasa a X-a D.

Profesorii intervievați și-au exprimat opinia în ceea ce privește obiceiurile de citit ale elevilor: ,,A citi de pe internet nu asigură cultură, nu asigură dezvoltarea limbii, a vocabularului și nu asigură dezvoltarea fanteziei necesare pentru a lucra cu conceptele pe care le manipulăm la liceu, deja abstracte.”- Székely Dávid, profesor de fizică.

Cristina Gherman, o altă elevă CNAM, a mărturisit: „Consider că este o activitate culturală ce ne ajută să ne dezvoltăm și care, având în vedere anul centenarului, marchează comuniunea dintre zonele geografice ale țării. Cartea mea preferată este „Sub aceeași stea”. în ceea ce privește ce poate dezvolta pasiunea pentru citit în rândul adolescenților, cred că pasiunea pentru citit pornește de la noi. Cred că o carte bună este singurul factor ce ne-ar spori pasiunea pentru lectură.”

Rus Amalia şi Bocskai Eliza Blanca – reporter de liceu

Lectura – încântare a sufletului

Irina Vlas, profesoara de limba și literatura română care a coordonat acest proiect, a mărturisit: Organizarea acestui proiect a venit în primul rând ca răspuns la ceea ce colegiul nostru a demarat ca proiect pilot în februarie 2018, când la nivelul întregului colectiv al CNAM s-a citit, iar impactul asupra elevilor în mod special a fost unul deosebit.

În al doilea rând, a îndruma elevii spre lectură consider că este o obligație profesională din postura de profesor de limba și literatura română, dar și din postura de iubitor al acestui tip de încântare a sufletului.

Am dorit să organizăm aceasta activitate în parteneriat cu alte două colegii naționale din țară în special pentru a marca anul centenar, într-o simbolică UNIRE prin lectură.

În ceea ce privește motivația, aceasta este simplă – un om de litere iubește lectura, un profesor iubește elevii. Corelate, cele două duc la inițiative de genul acesta. Celelalte două colegii au fost alese pe de o parte pe principiul geografic – cele trei mari regiuni unite acum 100 de ani, pe de altă parte pe cel istoric, cu nume sonore ale unor personalități. Trebuie sa menționez pe această cale că am avut din partea colegilor noștri din Râmnicu-Vâlcea și din Hîrlău o colaborare ce ne face să fim mândri și să ne dorim să mai facem activități împreună. A fost o colaborare de nota 10.

Dezvoltarea proiectului se va realiza printr-o a doua etapă, în semestrul al doilea, în februarie, de această dată doar la nivelul CNAM, pentru a marca Ziua Internațională a Cititului Împreună. Pe mai departe, speram să reușim să facem această activitate măcar o dată pe semestru, așa cum își doresc elevii noștri.

Eu și colegii mei implicați sperăm, în primul rând, că a fost o reușită. Organizarea a presupus o bună colaborare cu colegii implicati, cu colaboratorii din celelalte școli și, bineînțeles, încercarea de a pune la punct detaliile. Aici e un secret, când vrei sa faci ceva bine, ori o faci cu suflet, dăruire și atunci reușești să te și organizezi, ori nu o faci deloc. Detaliul face diferența. Noi sperăm că am reușit.

Voi sunteți cei care aveți ultimul cuvânt! a mai spus profesoara, adresându-se reporterilor de liceu.

În încheiere aceasta a mai precizat: Doresc să mulțumesc colegilor pentru implicare, pentru colaborare, direcțiunii pentru susținere și, nu în ultimul rând, elevior, fără implicarea cărora activitatea nu ar fi avut impactul acesta!

Vineri, 12 octombrie 2018, Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița a fost, așadar, o imensă sală de lectură!

Ioana Boca, reporter de liceu

Foto: Crețu Sharon

Be the first to comment on "Simbolică UNIRE prin lectură la Colegiul Național ,,Andrei Mureșanu”"

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.