Căienar Bianca, elevă în clasa a XII-F, la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” specializarea științe sociale, face parte dintre laureații generației sale, reușind să ajungă la performanțe școlare demne de laudă .
În fiecare an, CNAM-ul celebrează excelența, premiind elevii care pe parcursul anilor de liceu au înnobilat școala cu rezultate deosebite obținute în cadrul olimpiadelor și concursurilor școlare. Anul acesta, printre elevii care au ajuns la performanțe școlare remarcabile se numără și eleva Căienar Bianca. Provocată la dialog, aceasta a acordat un interviu ziarului CNAMonline vorbind în câteva cuvinte despre performanțele sale.
Î: Care a fost parcursul tău din clasa a IX-a până în clasa a XII-a ?
R: În clasa a IX-a, când am venit la liceu, m-am gândit că ar fi foarte util să particip la olimpiada de istorie, având în vedere faptul că este o materie de bază pentru profilul meu, respectiv științe sociale. M-am decis să merg la olimpiada de istorie pentru a câștiga experiență, nu mi-am propus neapărat să ajung la o anumită performanță.
Domnul profesor Vălean Alexandru m-a încurajat, spunându-mi că indiferent dacă voi abține un premiu sau nu, voi avea oportunitatea de a vedea ce presupune o olimpiadă. M-am dus, deci, de plăcere și m-am pregătit intens, dar nu mi-am propus prea multe, fiind începătoare. Când au apărut rezultatele, am descoperit că obținusem locul întâi la etapa județeană. Am obținut un punctaj foarte mare și am fost foarte fericită. Domnul profesor a fost, de asemenea, surprins și entuziasmat. Am participat la olimpiada națională care s-a desfășurat la Oradea. A fost o experiență de neuitat.
După aceea, în clasa a X-a, am obținut mențiune la olimpiada județeană de istorie, iar la concursul național „Istoria Holocaust-ului” am obținut locul al doilea. Pe clasa unsprezecea, am reușit să ajung la etapa națională a olimpiadei de sociologie, la care îmi propun să particip și anul acesta. La olimpiada județeană de istorie am obținut locul al doilea, iar la concursul național „Istoria Holocaust-ului” am obținut locul întâi.
Î: Consideri că a participa la olimpiadele școlare aduce beneficii elevilor?
R: Da, foarte multe. Consider că înveți să te exprimi și te familiarizezi cu mediul de examen, iar după aceea îți gestionezi mult mai bine emoțiile la teste, teze sau chiar la bacalaureat sau simulări. Te ajută să reții unele informații pe termen lung și să rămâi cu ceva din liceu. Încurajez pe toată lumea să participe la olimpiade.
Î: Ce sfat le-ai da elevilor cărora le este frică să participe la olimpiade?
R: Eu zic că dacă nu riști nu câștigi. Nu este nicio problemă și nicio rușine dacă nu reușești să ajungi la o anumită performanță. Important este să încerci, să vezi unde te situezi, iar așa îți dai seama și de punctele tale forte și de punctele tale slabe, de atuurile, dar și de defectele tale. Eu, de exemplu, nu eram în general pasionată de istorie, dar de când am venit la liceu, am descoperit că pot să excelez în domeniu.
Î: Care este, după părerea ta, rolul profesorului în atingerea anumitor performanțe sau a anumitor țeluri?
R: Profesorii au un rol major. Ei îți trezesc interesul pentru o anumită disciplină. Până să vin la liceu, nu eram pasionată de istorie, însă în acești patru ani, profesorul Vălean Alexandru m-a ajutat să descopăr o altă față a istoriei.
Î: Cum anume te-ai pregătit pentru olimpiade?
R: Pe lângă ceea ce ni s-a predat la clasă și ceea ce am învățat pentru școală, pregătirea pentru olimpiade a presupus și muncă suplimentară care a constat în diverse exerciții, eseuri și am citit cărți în plus. În mare parte, totul a fost din interes, din pasiune.
Î: Cât timp te-ai pregătit cel mai mult pentru o olimpiadă?
R: Nu pot spune că am un anumit număr de ore pe care să le aloc pregătirii, însă încerc să citesc în fiecare zi câte ceva interesant despre un anumit subiect.
Pasiunea Biancăi pentru disciplina istorie nu ar fi putut, însă, să fie fructificată fără coordonarea și sprijinul didactic acordat de profesorul Vălean Alexandru, care a ajutat-o pe Bianca să atingă nivelul de performanță la care aceasta a ajuns.
Acesta mărturisește că munca a fost una susținută: „La Bianca mi-a plăcut ambiția, tenacitatea și dorința de a depăși anumite limite în ceea ce privește disciplina istorie. Pe parcursul anilor petrecuți în cadrul colegiului Bianca a cunoscut o transformare pozitivă radicală. A avut o evoluție progresivă și nu s-a mulțumit doar cu ceea ce i-am transmis la oră, pentru că a avut și un efort susținut de o muncă individuală. S-a îmbinat, astfel, pasiunea ei pentru istorie cu dorința ei de a obține rezultate.
În ceea ce privește pregătire, atât orele de curs cât și orele suplimentare din cadrul clasei de excelență au fost dedicate pregătirii ei pentru olimpiadă. Întrebat de reporteri dacă este mulțumit de rezultatele Biancăi, Alexandru Vălean subliniază: „Evident că sunt foarte mulțumit. Chiar ea spunea că până pe clasa a noua nu a obținut niciun premiu . În clasele a noua și a zecea au început să apară primele premii, culminând cu premiul național.”
Amalia Rus și Andrada Vălean, reporteri de liceu
Be the first to comment on "Căienar Bianca – un veritabil reper de excelență"