Marți 15 noiembrie și joi 17 noiembrie 2016 Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, Bistrița, a găzduit o manifestare de informare și prevenție adresată elevilor colegiului, manifestare care face parte dintr-un proiect care-i invită pe tineri să se implice pentru a susține interactiv activitatea de conștientizare a riscurilor la care se expun în viața de zi cu zi.
Proiectul „Distracție, da, probleme, ba” inițiat de Asociația ALPHAMED și cofinanțat de Primăria Bistrița și-a propus conștientizarea și informarea tinerilor despre pericolul consumului de acool, tutun, droguri și prevenirea bolilor cu transmitere sexuală.
Activitățile s-au derulat în școlile partenere din Bistrița: CNAM, INFOEL, SC. POSTLICEALĂ „CAROL DAVILA” și LICEUL SANITAR și au constat în aplicarea unor chestionare, distribuirea pliantelor, interviuri, prelucrarea statistică a informațiilor, stabilirea de noi parteneriate și continuarea activităților, eventual găsirea unor modalități de intervenție în cazurile problemelor depistate.
Pentru început, cei vizați au fost elevii din două clase de liceu, care au fost invitați la Centrul de Documentare și Informare al Colegiului Național „A. Mureșanu”, Bistrița. Elevii s-au arătat foarte interesati de subiectele prezentate. Echipa de proiect este formată din dr. Ioana Encean, manager de proiect, Camelia Zăgrean psiholog, Monica Muntiu colaborator.
În urma chestionarelor aplicate și a sondajelor realizate în rândul participanților, a rezultat o concluzie potrivit căreia curiozitatea și anturajul sunt cele mai importante motivații pentru consum, 20% dintre tineri cred că drogurile dau încredere sau liniștesc, 30% consideră că cei care consumă droguri motivează că sunt obosiți și nedormiți. Dezaprobarea față de droguri este exprimată de 77% dintre adolescenți, iar față de fumat doar 40%. Cei mai mulți, reprezentând 46%, sunt indiferenți. Dintre mediile favorabile unei conduite echilibrate a adolescenților, familia este considerată cea mai importantă în prevenirea consumului sau în renunțarea la consum, conform celor 40% dintre respondenți, urmată de o informare corectă și permanentă potrivit celor 25% dintre tineri.
Joi, 17 noiembrie, elevii clasei a VII-a A de la același colegiu au fost la rândul lor informațicu privire la realele pericole care îi pândesc la tot pasul, dacă nu sunt corect informați. Copiii s-au arătat extrem de pozitivi față de ceea ce au aflat: Mi s-a părut o activitate eficientă și interesantă având în vedere lucrurile rele care se întâmplă în jurul nostru. Mi-a plăcut și cred că ne va ajuta să prevenim și să rezolvăm problemele noastre.( Karla Tompa). Mi s-a părut o activitate interesantă care ne-a prevenit asupra unor probleme care produc incidente în fiecare zi și ne va ajuta foarte mult în viitor. (Artene Robert) Mie mi s-a părut o activitate interesantă care are un efect pozitiv asupra noastră și cred că e foarte bine să fim informați de pe acum despre anumite subiecte. Mi-a plăcut. (Andreea Sîngeorzan). Este eficientă, cu un scop precis, iar informațiile ne arată câtă grijă trebuie să avem zi de zi și cât de atenți trebuie să fim, în prevenirea anumior incidente. Ceea ce ni s-a spus trebuie pus în practică, nu doar acum, ci și pe viitor. Si cu cât suntem mai informați asupra acestor subiecte, cu atât mai mult se vor diminua incidentele cu efecte negative din viața noastră. (Daria Chita)
Mi s-a părut o activitate utilă și esențială pentru noi toți, care cred că ne va fi de foarte mare folos pe viitor și e bine că am aflat aceste informații încă de pe acum, ceea ce înseamnă că nu vom avea dificultăți în a rezolva unele probleme. (Teodor Encean) Mi s-a părut o activitate interesantă și eficientă. Cel mai mult mi-au plăcut mărturiile oamenilor care au trecut prin asta deoarece sunt exemple concrete. Eu cred că acest proiect ne educă și ne informează despre tentațiile vârstei și posibilele urmări. (Alexandra Moldovan)Informațiile mi s-au părut intetresante și aș vrea să mai văd o activitate de genul acesta ieși cu altă ocazie.(Tudor Morozan) Mi s-a părut o activitate interesantă, eficientă dar și educativă. Consider că informațiile pe care le-am aflat ne previn asupra unor accidente. Această activitate – foarte utilă de altfel- ne-a informat asupra unor probleme reale și actuale din viața noastră. Cu cât suntem mai informați, cu atât ne putem proteja mai mult de aceste tendinte ale varstei. (Raluca Dan)
În cursul acestei săptămâni se va derula ultima activitate a proiectului, care și-a propus să conștientizeze tinerii bistrițeni cu privire la riscurile la care se expun printr-o viață dezordonată și printr-o existență mimetică și fără control
Declarațiile echipei de proiect
Reporter: 1. Care este povestea care a dat naștere proiectului? A fost o întâmplare care v-a marcat sau o necesitate determinată de realitate?
Noi toți cei din echipă avem copii adolescenți, astfel că ne-am confruntat cu necesitatea de a oferi aceste informații copiilor noștri. Gândindu-ne mai bine, am realizat faptul că și ceilalți copii și părinți au aceeași necesitate, astfel că am hotărât să îi ajutăm prin realizarea acestui proiect.(Camelia Zăgrean, psiholog) Toate persoanele implicate în acest proiect au copii adolescenți și se confruntă cu problemele specifice acestei perioade. Urmărind acțiunile de avertizare, informare și intervenție privind comportamentul cu risc pentru sănătate am observat că predomină metode de înfricoșare, prezentarea cu rol de a provoca teama de greșeli. Proiectul nostru dorește să informeze tinerii că distracția nu creează probleme atunci când sunt atenți și cunosc consecințele imediate și în timp determinate de acțiunile lor. (Ioana Encean, medic)
Reporter: 2. Cum credeați că vor privi copiii acest proiect?
Nu am știut de la început modul în care vor privi copiii acest proiect, dar am intuit faptul că proiectul va fi privit cu interes de către tineri, deoarece, chiar dacă nu se arată de multe ori, ei sunt foarte interesați de aceste două subiecte.( Camelia Zăgrean, psiholog) Am pus foarte multe întrebări, ne-am informat ce impact au avut acțiunile asemănătoare și am conceput prezentările cât mai atractive, pentru a stârni curiozitatea și interesul.( Ioana Encean, medic)
Reporter: 3. Cum l-au primit, de fapt?
Tinerii au primit acest proiect foarte interesați, dar, mai presus, au arătat că sunt influențați pozitiv prin participarea la acest proiect, feedback-ul lor fiind vizibil prin declarațiile ulterioare.(Camelia Zăgrean, psiholog) Proiectul a fost primit mai bine decât m-am așteptat. (Ioana Encean, medic)
Reporter: 4. Care a fost cea mai interesantă/deosebită/ neașteptată reacție a tinerilot pe care ați remarcat-o?
Eu aș zice că cea mai importantă reacție a lor a fost profunzimea discuțiilor avute la sfârșitul întâlnirilor, întrebările pline de interes puse și implicarea și expunerea unor exemple concrete din viața lor.(Camelia Zăgrean, psiholog) Dorința de a afla mai mult și de a ajuta persoane cu probleme legate de consum (prieteni sau simple cunoștințe.(Ioana Encean, medic)
Reporter: 5. Care credeți că este cea mai gravă problemă a tinerilor care trebuie rezolvată!
Cea mai gravă problemă a tinerilor care trebuie rezolvată este, după părerea mea, lipsa cunoașterii de sine, a potențialului, a abilităților. Spun asta deoarece foarte mulți copii nu își ating adevăratul potențial, nu ajung să învețe materiile preferate, în care au abilități, merg pe o cale în care ei nu se regăsesc, și la un moment dat, dacă nu fac față cerințelor, le scade încrederea în sine, cred că ei au o problemă, și caută să suplinească prin anturaje nepotrivite, activități nepotrivite, lucruri care pot degenera mult prea rapid. Acest lucru, cunoașterea de sine a adolescentului, cu bune, cu rele, este primul pas spre realizarea reală de sine. Se poate face foarte ușor, dar constant în timp, și combinat, cu părinți atenți la nevoile copiilor și cu profesori atenți la abilitățile lor. Și de asemenea, cu copii care au încredere în părinții lor, în iubirea acestora pentru ei și în intenția bună pentru viața lor.(Camelia Zăgrean, psiholog) Societatea contemporană are tendința de a promova haotic păreri și lideri de opinie cu valori morale foarte diverse, ceea ce derutează complet tinerii în încercarea lor de a-și găsi un ideal. Lipsa unui ideal duce la dependențe cu falsă recompensă de moment.(Ioana Encean, medic)
La finalul activității elevii au primit flaiere informative și au fost sfătuiți să nu se teamă de realitate, ci să se informeze corect, fiindcă doar așa se vor putea bucura în voie de toate valorile vârstei lor.
Nicoleta Vlonga, reporter de liceu
Be the first to comment on "Campanie de informare și prevenție în Săptămâna Educației Globale la Colegiul Național „Andrei Mureșanu”"