Subintitulat „Arta științelor și știința artelor”, proiectul a adus la masa comună 12 personalități ale științei și culturii universale, în interpretarea unor elevi și profesori pasionați de frumusețea educației și de importanța acesteia în modelarea ființei umane. Activitatea a reprezentat una dintre lecțiile STEAM oferite de profesorii implicați în proiect, elevilor acestora.
Profesoara AlinaTomi mărturisește despre punctul de pornire al evenimentului, că a existat un brainstorming al profesorilor implicați în proiect și s-a decis să se plece de la Petrarca, autor a numeroase scrisori în Renaștere, care să îi adune la Florența pe cei care au definit acest current.
Șapte dintre personalitățile Antichității și Renașterii au fost interpretate de elevi de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu”: Cristofor Columb – Bindiu Neluța (X A), Jacques Cartier – Martița Rareș (X C), Nicolaus Copernic – Pătrășcan Oana (XI D), Galileo Galilei – Muntenașu Mara (XI D), Antoni van Leeuwenhoek – Vlașin Marian (XI A), Michelangelo Buonarroti – Dănescu Gabriel (XII A), William Harvey – Chiciudean Dorothea (XI A). Lor li s-au adăugat preoții interpretați de Lupșan Vlad (XII A), Pastor Emanuel (XII A), Mărincean David (XI A). Aceștia au fost coordonați de profesoarele Duța Moldovan, Oltița Curtuiuș, Elena Pop, Felicia Măjeri, Camelia Tabără.
Leonardo Da Vinci, William Sakespeare, Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio, au fost interpretați de elevi ai Liceului de Muzică „Tudor Jarda”, care au încântat auditoriul și cu sonorități ale Evului Mediu și Renașterii: Ariana Mihalca, Paula Cojocariu, Iudita Sâdor, Vanesa Kerekeș, Andreea Pop, Caroline Bauer, Andrea Sânmarghitean, Ștefan Popescu, Vlad Cămăraș, David Răzoare, Horia Gherman, Raul Măgherușan, Miguel Silaghi, Robert Ceușan, Bogdan Andreieș, Victor Bojor, Gabriel Stoica, alături de profesorii Ana-Maria Dragonici, Alina Tomi, Bianca Vasile, Ioana Popa, Melinda Deac, Mihai Berchi, Doris Platon și Cristina Marin.
Custodele muzeului Casa Argintarului, Eugen Miloș, a vorbit celor prezenți despre spațiul în care se află, despre începutul secolului al XVI-lea, când un maestru bijutier a îmbogăţit faţada casei cu elemente arhitectonice în stil renascentist.
Replicile celebre ale personalităților culturale precum E pur si muove! (Galileo Galilei), Omul trebuie să fie mereu ocupat cu gândurile sale, dacă are ceva de realizat. (Antonie van Leeuwenhoek), Cea mai nobilă plăcere este bucuria de a înțelege. (Leonardo Da Vinci) au culminat cu cea a lui Jan Amos Comenius, interpretat cu emoție de profesoara de fizică, Camelia Tabără: „Salvarea vine prin educație!” ca o adevărată profesiune de credință.
Neluța Bindiu, elevă în clasa a X-a A la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” mărturisește că față de anul trecut, prezentarea a fost încântătoare pentru toți cei implicați în proiect, deoarece nu a mai avut loc în sala de clasă, ci au fost alese locații diverse, în corelație cu epocile și tematica aleasă.
Din punctul de vedere al organizării, am primit coordonare și un sprijin minunat din partea doamnei profesoare Camelia Tabără. Pe scurt, totul a fost făcut pe etape: prima dată ne-am familiarizat cu epoca Renașterii și am primit ca sarcină, fiecare membru al grupei, să căutăm informații despre personalități reprezebtative. Apoi s-a realizat un material care a cuprins toate detaliile și informațiile necesare. Doamna coordonatoare de grupă, împreună cu celelalte doamne profesoare de la „Andrei” și de la Liceul de Muzică au ajuns la concluzia de a face ceva interactiv. Fiecare personalitate a avut ca reprezentare câte un obiect simbolic ( hărți, globul pământesc, un telescop, cărți, mulaje și o inimă reală, pe care un coleg a realizat disecția). Am jucat rolurile personalităților despre care ne-am informat și nu am făcut o prezentare neapărat obiectivă.
O mare surpriză a fost faptul că au fost implicati profesorii mai mult și elevii celorlalte grupe, am primit surprize dulci, disecția pe inimă a fost, de asemenea, o surpriză, iar muzica a fost încântătoare, atât vocile băieților, cât și ale fetelor și ale doamnelor profesoare de la Liceul „Tudor Jarda”. Muzica instrumentală a reconstituit atmosfera epocilor despre care s-a vorbit, întroducându-ne mai ușor în context.
Părerea mea personală, ca membru nou al clubului de științe, este că am simțit că această activitate la care am participat m-a adus mai aproape de familia „Cogito”. Pot spune că a fost un eveniment complex, interactiv și, în principiu, am înțeles în ce constă, de fapt, fiecare lucru făcut de noi.
Ca personaj, la fel ca ceilalți colegi, atât din grupa mea, cât și cei de la Liceul de Muzică „Tudor .Jarda”, am avut mari emoții pentru parcursul întregului atelier, însă totul s-a terminat cu o emoție și o satisfacție aparte. Cel mai frumos lucru a fost feedback-ul celor din jur.
Profesoara de biologie Oltița Curtuiuș vorbește despre un crez comun al celor implicați în proiect, precizând că personajul principal în întreg demersul a fost EDUCAȚIA. Scopul clubului, al parteneriatelor cu personalități din varii domenii, al parteneriatului cu Liceul de Muzică „Tudor Jarda” este, de fapt, unul singur – educația.
Prof. Aurelia Hîruța
Similare
Be the first to comment on "COGITO – STEAM la Casa Argintarului din Bistrița"