Portret de grup cu olimpicii naționali de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” (III)

Olimpiada de Istorie – motivație personală și nu numai

Anul acesta, Olimpiada de Istorie a avut loc în data de 19 martie 2022, la Școala Gimnazială „Avram Iancu”. Conform tradiției, Colegiul Național „Andrei Mureșanu” s-a remarcat prin elevii săi dedicați învățării, care au obținut premii și mențiuni, după cum urmează:

Rus Maria-Andreea, clasa a IX-a E – Premiul I (cu calificare la etapa națională)

Cobazniuc Amalia Teodora, clasa a X-a F – Premiul I (cu calificare la etapa națională)

Naku Genoa, clasa a XI-a F – Premiul II

Stancu Cristian Sebastian, clasa a XII-a F – Premiul III

Cîrcu Daniel Dumitru, clasa a XI-a F – Mențiune

Prof. Coordonatori: Măierean Mihaela și Vălean Alexandru

Rus Maria-Andreea este elevă în clasa a IX-a E, profil filologie. Ea se consideră o persoană ambițioasă, muncitoare, curioasă. Incursiunea Mariei în lumea fascinantă a istoriei a început odată cu descoperirea poveștii de viață a bunicului său, fostul primar Toader Dumitru din Rebra, care a fost executat de Securitate în ziua de 24 iunie a anului 1949, în Dealul Crucii. Astfel, Maria povestește: „Odată fascinată de istoria familiei mele, am fost mânată de curiozitate să descopăr istoria întregii lumi. Așa am ajuns să particip la diferite concursuri de-a lungul gimnaziului, precum ,,Cunosc valorile Bistriței!” și ,,Noaptea Cercetătorilor Europeni”, unde am obținut premiul III, respectiv premiul I. Acum, ajunsă la liceu, sunt membră a Centrului Județean de Excelență la istorie și continui să învăț cu drag această disciplină”.

Legat de experiența olimpiadei, așteptările pe care le-a avut și surpriza rezultatului, Maria declară: „În spatele unui asemenea rezultat sunt foarte multe ore de muncă. M-am pregătit învățând cu atenție și răbdare fiecare lecție, sacrificând totodată timpul liber. Am avut puține emoții, dar am avut încredere în mine. Chiar dacă știam că m-am pregătit mult pentru această olimpiadă, rezultatul m-a luat prin surprindere într-un mod foarte plăcut”.

Maria este pasionată și de citit, făcând parte din clubul de lectură  „Citesc, deci exist!” din Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, pe care îl recomandă cu căldură. Întrebată fiind cu ce personalitate istorică i-ar plăcea să se întâlnească, aceasta a ales-o pe Regina Maria a României, întrucât o consideră un adevărat model de urmat.

Cobazniuc Amalia Teodora este elevă a clasei a X-a F, o persoană pasionată nu doar de istorie, ci și de lectură, fotografie, pictură și muzică. Aceasta își ghidează viața după înalte valori morale precum: corectitudine, autodisciplină și perseverență. Pasiunea pentru istorie i-a fost transmisă încă din copilărie de către tatăl ei, fiind cultivată, mai apoi, pe parcursul anilor de școală de către profesori. Amalia consideră că studierea acestei discipline este importantă deoarece „a trăi fără istorie înseamnă a trăi fără amintiri. Fără istorie, noi, familiile noastre, ba chiar națiunea noastră nu am avea origini, și nici trecut, iar prezentul nu ar avea nicio bază și aproape că nu ar avea sens ca noțiune”.

Pentru olimpiadă, Amalia s-a pregătit temeinic: „mi-am stabilit un bun program de studiu și am încercat să îl respect”, considerând motivația un pilon important în procesul de învățare: „cea mai importantă este motivația cu care înveți. Întotdeauna am învățat pentru a ști, nu pentru a obține un anume rezultat”. Privitor la suportul profesorului, ea consideră că „este foarte important, deoarece acesta depune eforturi suplimentare pentru a ne ajuta să obținem rezultate bune. Un bun profesor insuflă încredere și face ca învățatul să devină o plăcere”. Cu toate că se aștepta la un rezultat bun, Premiul I a surprins-o plăcut.

Având în vedere faptul că rezultatele deosebite vin și datorită unei bune îndrumări, reporterii de liceu au intervievat și profesorii coordonatori ai celor două eleve care au obținut premiul I, opiniile acestora completând tabloul Olimpiadei de Istorie din acest an.

Privitor la importanța studierii istoriei în școli, cei doi profesori coordonatori insistă asupra rolului acesteia în formarea personalității elevului: „Istoria  nu  doar  transmite  un  volum  de  cunoştinţe  în  informarea elevilor asupra succedării datelor sau a desfăşurării unor evenimente istorice, ci are rolul important de a forma capacităţi de interpretare, înţelegere şi  acţiune.” (Mihaela Măierean), „Istoria este o știință umanistă precum o enciclopedie, oferă o multitudine de informații din diverse domenii: domeniul politic, social, economic, cultural, artistic, având rol formativ pentru construcția personalității elevului”. (Vălean Alexandru).

Suportul profesorului a avut un impact semnificativ în pregătirea elevilor, întrucât acesta „are rolul de a coordona procesul pregătirii, astfel încât elevul participant la concursuri să-și atingă obiectivele stabilite, să-şi formeze capacităţi de muncă individuală şi să folosească cunoștințele dobândite.” (Mihaela Măierean). Așadar, profesorul este implicat activ în „partea de înțelegere a fenomenului istoric și de rezolvare a cerințelor” (Vălean Alexandru), oferind explicații pe marginea subiectelor și atrăgând, totodată, atenția asupra detaliilor care fac diferența.

În pregătirea pentru olimpiadă, adevărata provocare a fost reprezentată de evitarea supraaglomerării elevului: „Trebuie găsit un orar compatibil, de obicei în afara orelor de curs, ceea ce presupune un efort intelectual continuu al echipei elev-profesor.” (Mihaela Măierean).

Pregătirea intensă, dorința de autodepășire, dedicarea și pasiunea elevilor au diminuat din supriza unor rezultate atât de bune, „mă așteptam la rezultate bune pentru că-i cunosc pe elevi, sunt foarte doritori să știe mai mult, sunt foarte pasionați. Este o adevărată plăcere să lucrezi cu cei care vor să facă performanță.” (Vălean Alexandru).

Astfel, premiile și mențiunile obținute în cadrul Olimpiadei de Istorie au reprezentat încununarea muncii elevilor și a profesorilor implicați, deopotrivă.

Olimpiada de Geografie

Etapa județeană a Olimpiadei de Geografie s-a desfășurat în data de 12 martie 2022, la Liceul Tehnologic Agricol. În cadrul acesteia, elevii Colegiului Național „Andrei Mureșanu” au obținut numeroase premii și mențiuni, dovedindu-și, astfel, vastele cunoștințe în domeniul geografiei.

Rezultatele obținute în urma olimpiadei sunt următoarele:

Clasa a IX-a A: Manea Horia – Premiul II

Colța Vlad-Premiul III

Clasa a IX-a E: Fechete Patricia – Premiul I (calificată la etapa națională)

Rus Maria-Andreea – Mențiune

Clasa a X-a A: Aluaș Flaviu – Premiul I (calificat la etapa națională)

Clasa a X-a F: Tomșa Maria – Mențiune

Clasa a XII-a F: Stancu Cristian Sebastian – Premiul I (calificat la etapa națională)

Prof. coordonatori: Cira Viorica, Peter Crina

Fechete Patricia, elevă a Colegiului Național „Andrei Mureșanu”, în clasa a IX-a E, este o persoană care se bucură să se implice în diferite activități și să descopere lucruri noi prin lectură, citatul preferat fiind cuvintele lui Oscar Wilde „Suntem toți în noroi, dar unii dintre noi ne uităm la stele”.

Ea a ales să participe la Olimpiada de Geografie întrucât i-a plăcut modul de predare de la clasă, iar materia i s-a părut accesibilă. În pregătirea sa, Patricia a preluat informațiile, încercând să le înțeleagă și să și le explice cu cuvintele proprii, neuitând, însă, să-și ofere timp și pentru a se relaxa. Privitor la munca din spatele unui asemenea rezultat notabil, aceasta mărturisește: „Trebuie într-adevăr acordat timp pentru învățat. De asemenea, atenția la fiecare detaliu din cerință este importantă, dar contează mai mult mentalitatea cu care mergi la olimpiadă”. Mai mult decât atât, Patricia consideră important suportul profesorului: „Cred că profesorul se comportă ca un ghid: ne îndrumă, ne pregătește moral și este un mare sprijin”.

La aflarea rezultatului, aceasta a fost fericită, surprinsă, dar și puțin speriată pentru probele dificile care vor urma în etapa următoare. Cu toate acestea, Patricia declară că nu are emoții pentru etapa națională, fiind curioasă să afle ce subiecte vor apărea și să cunoască tineri de vârsta ei din alte județe.

Aluaș Flaviu, elev al clasei a X-a A, se descrie ca fiind: „o persoană devotată, pasionată, curioasă, fascinată de noutate, o fire calmă și înțelegătoare”. Pasiunea acestuia pentru geografie a început încă din copilărie: „mama mi-a cumpărat un joc cu steagurile lumii la vârsta de 6-7 ani și, de atunci, nu m-am mai despărțit de această materie”.

Pe lângă geografie, acesta îndrăgește biologia, desenul, plimbările de seară, fotografia și muzica. Privitor la pregătirea pentru olimpiadă, Flaviu mărturisește: „La geografie lucrurile trebuie reținute sistematizat și cu harta în față sau în minte. Am citit din manuale și cărți materia ce intră la olimpiadă și am rezolvat modele din anii trecuți.” Acesta consideră că pentru a nu fi copleșit de volumul mare de informații necesare pentru olimpiadă este nevoie de o bază solidă acumulată în timp și datorată unei munci asidue. Flaviu nu are așteptări prea mari de la etapa națională, mărturisind că va fi mulțumit de orice rezultat ar obține. Cu toate acestea, el va face tot posibilul ca județul să fie mândru de prestația sa de la București.

Stancu Cristian Sebastian, elev în clasa a XII-a F, este pasionat, pe lângă geografie, și de lectură, în special de romanele SF, de desen și de film. Întrebat fiind cum s-ar descrie în trei cuvinte, acesta a răspuns: „interesant, complex și necunoscut”. Geografia l-a atras de la o vârsta fragedă, acesta hrănindu-și, încă de mic copil, dorința de cunoaștere prin studierea atlaselor geografice. Cristian a ales să participe la olimpiadă pentru a-și testa cunoștințele, neașteptându-se la un rezultat așa bun. Mai mult decât atât, acesta mărturisește: „Olimpiadele, cel puțin așa le-am văzut eu, sunt și un fel de simulări, materia se suprapune în multe cazuri”. Din spusele lui Cristian, volumul de muncă necesar obținerii Premiului I a fost unul mare, întrucât au fost multe manuale ce trebuiau consultate, iar nevoia de atenție la detalii a fost una deosebită. Acesta consideră că și sprijinul profesorului joacă un rol important pentru că acesta: „modelează, te ajută să înțelegi anumite lucruri, întrucât învățarea nu presupune doar tocire”. Privitor la etapa națională, Cristian declară că va da tot ce poate pentru a obține rezultate cât mai bune.

Întrucât dascălii joacă un rol deosebit în pregătirea elevilor pentru olimpiadă, cele două profesoare coordonatoare, Cira Viorica și Peter Crina, au acceptat să acorde interviuri reporterilor de liceu, pentru o imagine cât mai atent creionată a Olimpiadei de Geografie.

Astfel, întrebate fiind de ce sunt importante olimpiadele în viața elevilor, profesoarele subliniază efectele benefice și rolul acestora în formarea copiilor: „îi învață să muncească mai mult, să fie mai organizați, mai meticuloși” (Cira Viorica), „Îi ajută să se dezvolte, nu strict doar pe disciplina respectivă, ci să și interacționeze cu alți elevi din țară, să poată să-și împărtășească experiențele în domeniu și nu numai; le oferă elevilor încredere în sine.” (Peter Crina).

În viziunea profesoarei Cira Viorica, un elev care dorește să participe la olimpiada de geografie trebuie „să îndrăgească materia, să aibă deja o serie de achiziții din clasele V-VIII, atunci când vine la liceu, o bună orientare pe hartă, capacitatea de a reține diverse informații, dar și capacitate de analiză, de comparație și dorința, pe care o consider, în același timp, o virtute: să vrei să performezi și să intri într-o competiție”.

Crina Peter consideră că partea cea mai grea în pregătirea unui elev pentru olimpiadă este constituită de faptul că „se pune accent pe teorie, partea practică ne lipsește, nu prea sunt posibilități de realizare a aplicațiilor practice. Doar în timpul nostru liber putem să mergem pe teren și să vedem exact fenomenele geografice la fața locului. E foarte greu de făcut legătura între teorie și partea practică și aici contează foarte mult și contextul familial, faptul că au fost sau nu copiii cu familia în diferite medii geografice”. Mai mult decât atât, aceasta insistă asupra rolului suportului acordat de profesor elevilor olimpici: „e foarte important nu doar să le transmiți partea teoretică și partea emoțională trebuie să fie foarte bine dezvoltată”, concluzionând cu ideea că elevul trebuie „să știe că, indiferent de rezultat, profesorul îi este alături”.

Ambele profesoare subliniază faptul că elevii colegiului au obținut rezultate deosebite de-a lungul timpului la Olimpiada de Geografie: „ceea ce dovedește că fiecare dintre noi e un profesor serios, animat de dorința de a-și face foarte bine datoria” (Cira Viorica).

 

Pop Ioana-Eliza, reporter de liceu

foto: din arhiva personală a elevilor

 

 

 

 

 

 

Be the first to comment on "Portret de grup cu olimpicii naționali de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” (III)"

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.