Anul acesta, în perioada 23-26 mai, are loc la Bistrița etapa națională a Olimpiadei Lectura ca abilitate de viață – OLAV, proba B.
În fiecare zi citim… cărți de diferite tipuri, articole din presa scrisă sau online, postări pe diverse rețele sociale, mesaje, e-mailuri, texte funcționale, dar și imagini, afișe, reclame.
Viața noastră e o călătorie printr-o sumă de semne pe care trebuie să le citim la fiecare pas.
Olimpiada de lectură dezvoltă tocmai aceste abilități, de a descifra și a înțelege lumea în care trăim. Este o olimpiadă care îi pregătește pe elevi pentru viață, făcându-le călătoria mai frumoasă.
prof. Cristian Nicula
Inspector Școlar General,
Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud
Câte ceva despre OLAV
Concepută în urmă cu 10 ani, mai întâi sub formă de concurs, apoi obținând statutul de olimpiadă, OLAV valorifică experiența de lectură a elevilor din învățământul preuniversitar și se organizează pe principiile: programei pentru cursul opțional Lectura și abilitățile de viață, programei școlare de tip CDS, Educație digitală și abilități media, Cadrului european de referință LiFT-2, privind studiul literaturii în învățământul secundar și se adresează tuturor elevilor din învățământul liceal, public și particular din România, capabili să folosească lectura, abilitățile media și competențele digitale.
Olimpiada se desfășoară pe două niveluri de învățare, potrivit competențelor de lectură și media dobândite de elevi în context formal sau nonformal și în acord cu practicile competiționale internaționale: – nivelul 1 − clasele a IX-a și a X-a; – nivelul 2 − clasele a XI-a și a XII-a.
Etapa națională a olimpiadei presupune două probe. Proba A, obligatorie, este probă scrisă și este susținută la toate etapele, iar proba B este proba orală, susținută numai la etapa națională și doar de către elevii care au obținut la proba A primele 25 de punctaje/nivel, dar nu mai puțin de 40 de puncte.
Temele prezentărilor și moțiunile vizează mesajul textelor din lista anexată regulamentului și modalitatea în care acestea pot influența dezvoltarea personală a individului. Formatul dezbaterii, determinat de structura numerică a lotului de elevi calificați/nivel, este flexibil și constituie o adaptare la domeniul competiției a modelului Karl Popper.
Anul acesta textele stabilite pentru proba sunt din literature clasică universală: Marile speranțe de Charles Dickens, pentru nivelul I și Quo vadis de Henryk Sienkiewicz pentru nivelul II.
Programul olimpiadei cuprinde, pe lângă proba orală, momente culturale de calitate, cadouri, surprize literare, premii în bani, cărți și diplome.
Mult succes Olimpicilor OLAV și un timp valoros la Bistrița!
Prof. Aurelia Hîruța, coordonator CNAMoline
Be the first to comment on "Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” – OLAV"