Miercuri, 19 aprilie 2017, a avut loc ședința tehnică în Sala de conferințe a Hotelului Bistrița, ședință la care s-au întrunit profesorii din Comisia Centrală a Olimpiadei de Lectură „Lectura ca abilitate de viață – LAV, Bistrița, 19 – 22 aprilie 2017. Cu această ocazie reporterii de liceu au reușit să ia câteva interviuri membrilor comisiei, care au luat în serios întrebările lor.
Liliana Popescu de la „Colegiul Naţional Elena Cuza”, Craiova afirmă: Sunt pentru a patra oară la OLAV. Este o olimpiadă care stârneşte multe controverse, mai ales în privinţa probei orale. Este cea mai fabuloasă şi schimbă ierarhiile.
R: Ce aţi zice dacă s-ar aborda într-un mod asemănător olimpiada clasică de limba şi literatura română?
D P: Este foarte bine, deoarece în acest mod adevăratele valori ies la suprafaţă.
R: Credeţi că îi avantajează pe tineri această olimpiadă?
D P: Desigur, în special pe cei care citesc şi stiu să facă din aceasta o profesie.
R: Dacă aţi putea, ce cărţi aţi propune ca subiecte de olimpiadă?
D P: Este destul de greu de ales. Aceste cărţi se aleg pe nivele de vâstă, competenţe. Nu aş şti în acest moment să propun pentru un anumit nivel ceva. Există foarte multe cărţi şi lecturile trebuie descoperite treptat.
R: După părerea dumneavoastră, ce impact are astăzi lectura asupra tinerilor?
D P: Lectura este din ce în ce mai prost tratată de către generaţia tânără şi o asemenea olimpiadă stimulează pofta de lectură a tinerilor. Sunt mulţi copii care şi-ar dori să ajungă la acest nivel, însă reuşesc doar cei mai buni.
R: Un mesaj pentru tinerii participanţi?
D P: Mult succes, să aibă încredere în ei şi aş dori ca lectura să devină într-adevăr ca abilitate de viaţă.
Mihaela Doboş, profesor de limba şi literatura română la Colegiul „Costache Negruzzi” din Iaşi
MD: Sunt pentru prima oară la Bistriţa pentru LAV. Am fost şi anul trecut la Cluj la aceeaşi olimpiadă. Consider că aceasta este o olimpiadă foarte proaspătă şi modernă, care schimbă accentele în ceea ce priveşte studiul literaturii. Este o abordare originală a ideii de carte. Proba orală e foarte interesantă pentru că elevul este pus în situaţia de a dezbate alături de un coechipier o carte care a fost anterior anunţată. De asemenea lucrările scrise ne oferă posibilitatea de a vedea maniera în care tinerii trăiesc literatura la vârsta pe care o traversează.
R: Se spune că tinerii din ziua de astăzi nu mai citesc, totuşi avem olavieni.
MD: Cred că este o prejudecată absolută. Mereu există oameni care citesc şi care nu citesc, fiecare îşi găseşte locul lui în societate, în meseria pe care urmează să o facă. Este o problemă exagerată şi falsă până la urmă.
R: Ce le-aţi spune candidaţilor dacă aţi putea?
MD: Să fie ei înșişi, cei de fiecare zi şi să rămână îndrăgostiţi de literatură precum în prima clipă când au păşit pe drumul descoperirii lumii cărţilor.
R: Despre Bistriţa ce părere aveţi?
MD: Încă nu am apucat să o cunosc, dar am aşteptări foarte mari. M-am interesat puţin despre oraş, citind din anumite romane şi aştept să văd locurile despre care am citit.
Andreea Târziu-Gal de la Liceul de Arte „Corneliu Baba”, Bistriţa
ATG: Pentru mine este o plăcere să particip la această olimpiadă. La Bistriţa anul acesta este etapa la ciclul liceal, adică nivelurile trei-patru. Mie îmi place la această olimpiadă faptul că este diferită de toate celelalte olimpiade în sensul că suntem conectaţi la lumea actuală cu lecturile propuse şi o etapă a acesteia presupune un text multimondal. Astfel imaginea este conectată cu literatura şi cu ceea ce înseamnă cuvântul. Acest lucru pentru mine este minunat, deoarece mi se pare că întotdeauna imaginea este cea care vorbeşte în primul rând tuturor. Aici se întâmplă lucrul acesta. Carte şi imagine, nu se poate o altă combinaţie mai reuşită. Cărţile sunt întotdeauna foarte interesante.
R: Aveţi un mesaj pentru participanţi?
ATG: În primul rând i-aş felicita pentru că au ales această olimpiadă, că au ajuns aici şi le urez succes. Eu sunt foarte mândră în momentul în care le citesc lucrările. Sunt atât de bune lucrările lor întrucât doar nuanţele fac diferenţa. Eu sunt mândră că generaţiile care vin citesc. Se zice că nu se citeşte. Ba da se citeşte şi sunt mândră de acest lucru.
Carmen Rus – reporter de liceu
Adrian Romonți, profesor la Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca, a răspuns, de asemenea reporterilor:
Reporter: În ce calitate sunteţi astăzi prezent aici?
A.R.: Sunt profesor evaluator.
Reporter: Cum percepeţi această olimpiadă?
A.R.: Este un aspect obligatoriu, cred eu, şi pentru elevii de liceu care au ocazia să se întâlnească şi să îşi exprime opiniile asupra unor probleme de interes.
Reporter: Consideraţi că această ediţie beneficiază de ceva diferit comparativ cu ediţiile anterioare?
A.R.: Nu, nu cred. N-am conştientizat.
Reporter: Aveţi un mesaj pentru elevii care participă la OLAV 2017?
A.R.: Să ia olimpiada ca pe o provocare şi un câştig. Este foarte important faptul că au participat.
Reporter: Credeţi că Bistriţa este locaţia ideală pentru a găzdui faza naţională a acestei olimpiade?
A.R.: Fără îndoială.
Vlad Moldovan, reporter de liceu
Cristina Pretorian, profesor la Colegiul Național „Carol I”, Craiova, județul Dolj e de părere că se respectă procedura și metodologia din anii anteriori. Noutatea este olimpiada de lectură în sine, prin competențele vizate.
R: Considerați că OLAV are un anumit impact asupra personalității tinerilor?
CP: Sunt mult mai câștigați, asta pot spune cu siguranță. Capacitatea de lectură se dezvoltă într-un mod aparte pentru copiii care participă la OLAV și asta se vede și în modul în care reacționează și la alte concursuri și într-adevăr, lectura pune o amprentă capitală asupra dezvoltării capacităților.
R: Sunteți de părere că formatul OLAV ar putea fi adaptat la formatul olimpiadei clasice de limba română?
CP: N-aș prefera în mod special lucrul acesta. Mai degrabă aș adapta specificul olimpiadei de comunicare la cel al olimpiadei de lectură.
R: Cum ați determina un elev care nu este pasionat de lectură să participe la OLAV.
CP: Cred că subiectele în sine sunt foarte atrăgătoare, ofertante. Sunt sigură că dacă ar avea răbdare, dacă l-aș putea determina să citească un subiect și să încerce să rezolve cerințele, cu siguranță ar fi atras de tipul acesta de subiecte.
Nicoleta Vlonga – reporter de liceu
Be the first to comment on "De vorbă cu profesorii din Comisia Centrală, înainte de ședința tehnică LAV"