Olimpicii ajunși la Bistrița se pregătesc pentru festivitatea de deschidere a Olimpiadei „Lectura ca Abilitate de Viață” care se va desfășura astăzi la Palatul Culturii începând cu ora 15:00.
Echipele care vor participa la Olimpiada „Lectura ca Abilitate de Viață” au fost cazate în cursul dimineții acesteia la hotelurile Bistrița și Cora, respectiv la pensiunea Terra. Atât elevii, cât profesorii însoțitori au profitat din plin de timpul liber și au vizitat Parcul „Regele Mihai I” care este situat în apropierea hotelului Cora, unde au fost cazați o mare parte dintre elevi și profesori. Elevii au avut ocazia de a se cunoaște între ei și de a se detensiona înainte de ziua olimpiadei petrecând timp în natură până la ora mesei.
Olimpicii și cadrele didactice care îi însoțesc au luat prânzul în jurul orei 13:00 în sala de evenimente a hotelului Cora. În ceea ce privește atmosfera de la cazare, elevii au mărturisit că sunt relaxați și nu simt presiunea de dinaintea olimpiadei. Aceștia sunt deopotrivă bucuroși, fiindcă au oportunitatea de a petrece timp împreună și implicit să formeze noi prietenii.
Olimpica Roxana Tăgârță de la Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza” din Constanța a mărturisit: „Din punctul meu de vedere, este foarte greu pentru un cititor să aibă o carte preferată, însă cu puțin timp în urmă am citit „Bunica mi-a spus să-ți spun că îi pare rău” scrisă de Fredrik Backman, pe care am luat-o dintr-un aeroport întâmplător, și încă mă gândesc la mesajul acesteia. În ceea ce privește pregătirea mea pentru olimpiadă, nu am învățat după o structură fixă, deoarece consider că la acest tip de olimpiadă lucrurile decurg în mod firesc și pot să mă exprim liber în funcție de ceea ce simt.
Este foarte greu ca și cititor să-mi aleg un autor preferat, fiindcă ar fi nedrept pentru doleanțele pe care le-am avut în trecut, sau pe care poate le voi avea în viitor. Cu toate acestea, autoarea Simona Popescu simt că mă inspiră, deoarece are un stil unic și degajat. Îmi place și literatura britanică, printre autorii mei preferați fiind surorile Brönte și Jack London. De asemenea, pasiunea mea pentru lectură m-a determinat să particip la această olimpiadă și, în mod egal, profesoara mea de limba și literatura română.”
Eleva Ruse Daria Ioana de la Colegiul Național Militar „Dimitrie Cantemir” Breaza, județul Prahova a declarat și ea la rândul său: „În ultima perioadă de timp literatura a fost pentru mine ca o mare de feminism în care o mulțime de autoare și-au vărsat sentimentele acumulate de-a lungul timpului, ținând cont că nu suntem departe de perioada în care femeile nu erat atât de respectate și atât de populare în literatură.
Astfel, tema feminismului este la momentul actual una dintre temele mele preferate și consider că mi se potrivește ca și categorie de vârstă, având în vedere că sunt în clasa a XII-a. Despre experiența mea la OLAV nu pot să declar multe, întrucât am ajuns la Bistrița de puțin timp, însă îmi place foarte mult atmosfera de aici, fiindcă toată lumea este relaxată și deopotrivă nerăbdătoare să primească moțiunile. De asemenea, am mai participat în trecut la două olimpiade clasice, dar experiența nu se compară cu cea de la OLAV, participanții de aici fiind mult mai prietenoși și sociabili.”
Daria Marcu, reporter de liceu
Elevii participanți la OLAV sunt de părere că un rol esențial în pregătirea lor îl are lectura, care nu doar le îmbogățește bagajul de cunoștiințe, dar le oferă şi perspective diverse şi profunde asupra textelor literare. Prin lectură, ei își dezvoltă, printre altele, vocabularul, şi capacitatea de a formula argumente coerente şi bine fundamentate.
În acest sens, eleva Linte Maria de la Colegiul Național „Matei Basarab”, din Vâlcea, mărturisește: „Lectura este modul în care m-am regăsit. Cred că studiul temeinic al cărții, citirea amănunțită şi informarea cu privire la autorul şi la originea cărții, sunt modurile în care înțeleg să mă pregătesc pentru această probă. Sunt la profil vocațional, ceea ce înseamnă că pot aprofunda cărțile cât de mult îmi doresc, lecturile mele favorite fiind cele inspirate din mitologie, folclor şi etnografie românească.”
Profesoara Bândiul Ionela, profesor însoțitor, remarcă: „Ca profesor iubitor de copii şi specialist în lingvistică, sunt de părere că legăturile ce se stabilesc între noi prin puterea cuvintelor sunt neprețuite şi cele mai frumoase şi sincere prietenii se leagă în cadrul olimpiadelor. Vreau să le transmit elevilor că toți sunt câștigători, deoarece toți rezonăm, iar dacă nu există rezonanță, nu există nici olimpiada, nici lectură.” ne-a transmis doamna profesoară Bândiul Ionela, de la Colegiul Tehnic Rădăuți.
În ceea ce privește sentimentele dinaintea olimpiadei ale elevilor participanți, aceștia sunt încrezători că totul va decurge conform așteptărilor.
„Până la momentul actual totul a fost în regulă. Cazarea este de nota zece și am putut să mă odihnesc după călătorie. Am puține emoții înainte de proba de mâine, însă cred că cu toții dintre noi avem, fiindcă este o oportunitate unică pentru elevi. Am ajuns de puțin timp la Bistrița și am avut oportunitatea de a interacționa doar cu colega mea de cameră până acum, însă ne înțelegem foarte bine și este foarte drăguță”, a declarat o elevă din județul Dâmbovița.
Ana Hodoroga, reporter de liceu
În hora pregătirilor pentru festivitatea de deschidere, au fost descoperiți și alți câțiva dintre protagoniștii acestor zile. Sarra Cruce, clasa a XII-a, profil științe sociale, București a dezvăluit cu entuziasm câteva detalii despre ea, cum ar fi lectura preferată sau strategia pe care o va aborda în aceste zile; „Cartea mea preferată este Călărețul de aramă de Paulina Simons pentru că prezintă societatea din punctul de vedere istoric al celui de-Al Doilea Război Mondial, dar, pe de altă parte, pe acest fundal istoric introduce și o poveste de dragoste”. Despre strategia ei ne-a spus: „Strategia mea este să fiu cât mai flexibilă, pentru că nu ni s-a spus clar structura probei orale, și atunci orice este posibil”. Sarra participă la OLAV, din clasa a V-a, iar motivul pentru care a continuat să revină în fiecare an la această olimpiadă a fost faptul că o trece dintr-un registru stilistic în altul, ceea ce face această experiență și mai interesantă.
O altă olimpică, Maria Roxana Vasile, clasa a X-a, profil matematică-informatică, județul Constanța, a împărtășit tehnica ei de a sublinia părțile importante atunci când citește o carte pentru a reține detaliile importante din texte. Maria consideră, de asemenea, că participarea la această olimpiadă o va ajuta să se dezvolte și să acumuleze informații noi și să descopere cum este experiența unei olimpiade naționale, aceasta fiind prima la care participă.
Ana Carina Nițulescu de la Colegiul Național „Elena Cuza”, clasa a XI-a, profil pedagogic, este pasionată de cărțile scrise de poetul Publius Ovidius Naso, susținând că înțelegerea textelor lui dezvăluie o altă lume, care, totuși, pare reală. Tot Ana a dezvăluit că cel mai greu text pe care l-a citit au fost textele lui Marcus Tullius Cicero, pe care, înainte să le citească, le traduce și, chiar dacă topica este dificilă, este mult mai interesant faptul că le poți citi de două ori, iar textele câștigă o altă simbolistica prin așezarea cuvintelor.
Cristiana Sigmirean, reporter de liceu
Be the first to comment on "În așteptarea festivității, olimpicii OLAV fac mărturisiri"