Pe data de 7 iunie, 2022 la Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, Bistrița a avut loc întâlnirea finală a clubului de științe Cogito.
Inițiat în anul școlar 2019-2020, proiectul COGITO are la bază educația STEM, bazată pe o abordare combinată care încurajează experiența practică și le oferă elevilor șansa să aplice cunoștințe relevante, „din lumea reală”, chiar la clasă sau acasă. Ea îmbină disciplinele Biologie, Chimie și Fizică, pentru a preda „abilitățile secolului XXI”. Ceea ce diferențiază STEM de educația tradițională (bazată pe știință și matematică) este învățarea coezivă, mixtă, care le demonstrează elevilor cum metoda științifică poate fi aplicată în viața de zi cu zi. Le dezvoltă gândirea bazată pe calcul și se concentrează pe rezolvarea problemelor prin aplicarea soluțiilor din viața reală.
Educația STEM își propune să promoveze și să utilizeze metode de predare bazate pe investigare și analiză directă, pentru a implica elevii în mod direct, dar și prin prezentarea unor modele de carieră în domeniu, astfel încât liceenii să regăsească un model pe care vor să-l urmeze în viața adultă. Dintre cele mai importante avantaje ale unui asemenea proiect se numără faptul că proiectele STEM promovează învățarea prin experiment, educația STEM include activități reale de soluționare a problemelor mondiale, încurajează curiozitatea și gândirea analitică și, nu în ultimul rând, oferă copiilor un control mai mare asupra învățării.
Clubul COGITO de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” se află la a patra ediție și tema de cercetare a acestui an școlar s-a intitulat „SUNETUL ȘI MULTIPLELE LUI APLICAȚII”. După cum reiese din titlu, tema este generoasă, oferă un teren imens de investigație. Coordonatorii proiectului, însă, s-au axat pe câteva direcții: • efectul Doppler • investigarea medicală a sunetului și utilizarea ultrasunetelor în investigații medicale • sunetul și muzica • efectele nocive ale zgomotelor asupra sănătății versus meloterapia • experimente cu sunete
Fiecare temă a presupus și activități practice de investigare, întâlniri cu specialiști din domeniul studiat, recitaluri muzicale, studii de caz, demonstrații experimentale.
Întâlnirea finală s-a desfășurat în cadrul prietenos al sălii B3 și au fost prezenți profesori de la catedrele de fizică, chimie și biologie, organizatorul principal fiind profesoara de biologie Curtuiuș Oltița.
Tema anului acesta a fost sunetul, iar la întâlnire s-au prezentat proiectele celor patru subteme. Efectul doppler și aplicațiile acestuia a fost primul proiect, prezentat sub coordonarea profesoarei Camelia Tabără. Al doilea proiect a fost utilizarea ultrasunetelor și a sunetelor în medicină pe care l-a coordonat profesoara de biologie Moldovan Duța. Al treilea proiect prezentat a avut tema Sunet și muzică, iar al patrulea Efectele biochimice ale sunetului care s-a desfășurat sub coordonarea profesoarei Pop Elena.
Elevilor le-a făcut plăcere să participe la acest proiect, deoarece și-au dezvoltat cunoștințele pe planul științelor: FIZICĂ, CHIMIE, BIOLOGIE, ȘTIINȚELE NATURII și nu numai. Drăgan Anamaria, elevă a clasei a X-a A, declară: „Până acum nu cochetam cu fizica, dar cu ocazia acestui club am fost repartizată într-o grupă în care am studiat sunetul în fizică și chiar mi-a făcut plăcere”. Profesorii, motivați de implicarea elevilor, consideră că acest proiect are un viitor strălucit și că poate continua de-a lungul anilor: „Sperăm că vom găsi în fiecare generație elevi dornici să activeze în clubul de științe ”(Curtuiuș Oltița, profesor organizator)
„Fiecare profesor care a venit din cele trei discipline s-a alăturat pentru că e foarte frumos, toată lumea e câștigată de ideea respectivă. Proiectul COGITO trebuie să continuie, trebuie să se dezvolte.”( Camelia Tabără, profesor de fizică)
Concluzia organizatorilor este una pozitivă: Noi socotim acest an, un succes!
Olah Arianna, reporter de liceu
Be the first to comment on "Clubul COGITO – un succes al elevilor și profesorilor din CNAM"