Cum recomandă elevii ciclul primar din CNAM

Ciclul primar din Colegiul Național „Andrei Mureșanu” în anul școlar 2021-2022 e despre povești frumoase, povești ale unor copii aparent obișnuiți, dar care impresionează prin pasiunile, calitățile, visurile și prin felul lor unic de a fi.

Se știe că experiența ciclului primar este unică și atât de imprevizibilă, este etapa în care copilul încă se află în brațele celei care-i călăuzește pașii ca o a doua mamă. Dar, cum toate etapele au un și un final, elevii claselor a IV-a împărtășesc reporterilor de liceu sentimente și informații prețioase, amintind ce înseamnă să fii copil și cât de pură este copilăria.

Printre sentimentele care-i animă pe elevi la finalul ciclului primar, se numără teama, emoția, tristețea și nostalgia pentru că se despart de „doamnele” care i-au sprijinit, dar și bucuria și curiozitatea față de necunoscut.

Pentru cei mai mulți dintre ei, experiența claselor primare a însemnat distracție, prietenie, învățătură, colaborare, înțelepciune, fericire, aventură, știință. Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, prin cadrele sale didactice, le-a oferit o mulțime de oportunități, implicându-i în diverse activități frumoase cu nume interesante: „Pastilele de fericire”, „Ziua Râsului și a Fericirii” sau „Fii inteligent, nu violent!”.

Amintirile favorite din ciclul primar au rămas jocurile, excursiile și ieșirile cu clasa, proiectele din alte țări, precum Erasmus plus, lecțiile cu tabla înmulțirii, balurile mascate, carnavalurile, prima zi de școală din clasa pregătitoare, când și-au cunoscut colegii și învățătoarele, plantarea puieților de brad, „ultima săptămână de clasa a III-a în care copiii au fost profesori” și momentul în care doamna învățătoare le-a dat o îmbrățișare tuturor.

Elevii din școala primară a Colegiului Național „Andrei Mureșanu”  iubesc dansul, gimnastica, teatrul, echitația, fotbalul, baschetul, sporturile de iarnă, animalele și natura. Acestora le place să cânte cu vocea sau la diferite instrumente, să scrie și să compună, să deseneze și să picteze, dar mai ales să citească.

Copiii au mărturisit că, din ciclul primar, cel mai mult le vor lipsi învățătoarele care „și-au făcut un locșor” în inimile lor, fiind împreună „ca o familie”, apoi clasa, „locul unde am depănat cele mai multe amintiri”, dar și dulăpioarele unde-și țineau lucrurile sau banca în care și-au consumat toate emoțiile. Acolo s-au născut obiceiurile pe care și le-au format împreună, activitățile frumoase, sfaturile primite. Toate acestea, deopotrivă le vor lipsi, ca și colegii care vor pleca.

Cele mai importante lucruri pe care le-au învățat în ciclul primar sunt: prietenia, matematica, verbul, să citească, să scrie, să calculeze, să fie buni, să nu facă diferențe, să fie respectuoși și responsabili, să fie atenți, înțelegători, răbdători, disciplinați, să-i ajute pe cei care au nevoie, să colaboreze, să aprecieze munca depusă de cadrele didactice și de ceilalți oameni, în meseriile lor, fapt care evidențiază că elevii se gândesc încă de la vârste foarte fragede cum să fie adulți responsabili și dedicați.

Privitor la clasa a V-a, copiii își doresc să progreseze, să învețe bine, să aibă note mari, să participe fizic la ore, să creeze legături mai strânse între colegi, bazate pe unire și colaborare și să învețe lucruri noi, utile și interesante. Aceștia se așteaptă ca profesorii să fie mai exigenți, „deoarece suntem deja copii mari”, dar, totodată, și empatici, „buni la suflet”, răbdători, dedicați și dornici să le împărtășească și să le explice cât mai bine materiile pe care le vor studia.

Mesajele copiilor pentru colegii din generația următoare de elevi ai claselor pregătitoare sunt pline de optimism și cuvinte încurajatoare: „Eu le doresc să fie curajoși, încrezători, cuminți și să aibă grijă de doamna învățătoare, care îi va îndruma ca și pe noi, le doresc să învețe bine și să aibă note bune”, „Să nu aibă emoții, să fie atenți la ore, să aibă încredere în ei și să asculte de doamna învățătoare”, „Eu le doresc colegilor mei mult succes la venirea în clasa noastră și să fie bucuroși”, „mult succes în noua experiență de vis care va urma”, „an bun cu multe realizări”, „multă fericire, prieteni și note bune”, „un început extraordinar”, „o experiență frumoasă”, „multă inspirație”, „să fie silitori, să se bucure și să colaboreze”, „să fie fericiți și să învețe lucruri noi”, „să fie cei mai cuminți și cei mai buni copii”  „să-și dea silința la orice oră, deoarece fiecare are rolul ei și îi ajută să evolueze” şi nu în ultimul rând, ,,să preţuiască ciclul primar”.

Întrebați de ce recomandă Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, elevii au invocat motive serioase: „oferă fiecărui elev educație, descoperire de talente, legături strânse, prieteni, creează emoții”, „este singura școală în care predarea se face și în limba maghiară”, „Învățătoarele sunt foarte grijulii, am primit sprijin când aveam nevoie și copiii sunt foarte prietenoși.”, „copiii își dezvoltă creativitatea”, „cadrele didactice sunt dedicate copiilor”.

Așadar, ciclul primar din Colegiul Național „Andrei Mureșanu” nu este doar o unitate de învățământ cu rezultate bune, ci și un loc în care elevii se dezvoltă, descoperă și se descoperă, creează, visează și învață să învețe cu drag, plăcere și conștiinciozitate. Avem certitudinea că elevii acestui liceu își vor pune amprenta mereu în ceea ce fac și o vor face cu foarte multă dedicare și responsabilitate, deoarece au bazele cele mai închegate în a deveni adulți și cetățeni exemplari.

Povești de succes din ciclul primar

Colegiul Național „Andrei Mureșanu” este despre visuri, visuri ale unor copii deosebiți, care-și dedică o mare parte din copilărie pasiunilor. Astfel, în ciclul primar al școlii, printre elevii claselor a patra, s-au remarcat câteva povești de succes, câteva lecții de determinare, pasiune și dorința de a reuși.

Colțescu Dragoș Constantin este elev al Colegiului Național „Andrei Mureșanu”, în clasa a IV-a D. Printre pasiunile acestuia se numără: muzica și literatura. Acesta cântă la chitară de aproximativ 3 ani, fiind într-o trupă unde-și compune singur melodiile. Genurile muzicale pe care le preferă sunt rock și heavy metal, iar trupa preferată, Metallica. Întrebat fiind ce emoții experimentează atunci când cântă, Dragoș a mărturisit că simte mândrie, bucurie, chiar nostalgie când își amintește de începuturile sale anevoioase într-ale muzicii. Acesta consideră că este nevoie de multă muncă, voință și pasiune pentru a evolua în acest domeniu, dar și pentru a face față tuturor piedicilor.

Pe lângă muzică, micul artist cu aspiraţii mari are o pasiune uriaşă pentru literatură. Îi place să citească și să scrie, una dintre cărţile lui preferate fiind ,,Doi ani de vacanţă” de Jules Verne. În momentul de faţă, acesta lucrează la propria sa carte intitulată ,,Lumea mea”, unde îşi relatează trăirile, oferindu-le o tentă haioasă şi ludică. Întrebat cum îşi ia doza de inspiraţie, Dragoş a mărturisit că lumea dimprejur îl inspiră. Spre exemplu, dacă vede chiar şi o simplă pasăre, va reuşi să scrie despre ea, având o imaginaţie fără graniţe. Prin ceea ce compune, Dragoș transmite mesaje puternice, emoție, dovedind că visurile pot deveni realitate, cu puțin (mai multă) muncă, oferindu-ne tuturor o lecţie.

Borodi Antonia este elevă la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” în clasa a IV-a A. Printre pasiunile acesteia se numără pianul, matematica, desenul și dansurile populare pe care reușește să le combine cu eleganță și rațiune. „Cu ajutorul doamnei învățătoare am prins drag de matematică și de-a lungul anilor am luat mai multe premii la concursuri (Comper, Gazeta matematică și LuminaMath). Anul acesta, de curând, am mers și la Olimpiadă și am fost surprinsă că am obținut punctajul maxim. Am simțit bucurie și împlinire, deoarece am muncit mult săptămâni întregi.”

Pasiunea pentru pian a prins contur încă de la începutul școlii. Antonia mărturisește că nu i-a fost mereu atât de simplu, dar mama sa a motivat-o mereu să continue. Întrebată fiind cum combină ea matematica cu pianul, care par a fi lucruri greu de asociat, aceasta a mărturisit că inclusiv în momentul în care cântă intervine matematica, deoarece timpii trebuie mereu calculați, înmulțiți și acest lucru îi ușurează munca. Despre emoțiile pe care le experimentează în momentul în care cântă, aceasta a mărturisit că se imaginează într-o poveste, iar starea sa depinde de melodia pe care o interpretează. Antonia își dorește să facă chiar o meserie din această pasiune, dorind să fie pianistă.

Pe lângă pian și matematică, mica noastră artistă are și o pasiune pentru desen și pentru dansurile populare pe care le practică de un an. „Merg, împreună cu verișoarele mele, la dansuri populare, la ansamblul Dor Transilvan”.\

Irina Frandeș, are 10 ani și anul acesta termină clasa a IV-a la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița. Aceasta mărturisește: „Tocmai am întrebat-o pe mama ce este succesul. Ei bine, am aflat că succesul este un rezultat favorabil, o reușită, o izbândă. Așadar, consider că drumul meu din clasa pregătitoare până clasa a IV-a reprezintă pași pe calea succesului, deoarece prima oară când am intrat pe poarta școlii am fost timidă, am avut emoții, dar eram dornică să învăț.

În cei cinci ani, alături de doamnele învățătoare, am reușit să citesc, să scriu, să socotesc, apoi, mai târziu, să învăț istoria țării noastre și multe lucruri interesante despre ea, despre geografia ei. Doamnele învățătoare au întărit ceea ce știam de acasă, importantele valori morale: respectul, politețea și corectitudinea. Artele mi-au dat o idee despre ceea ce aș vrea să mă fac când voi fi mare: ilustrator de benzi desenate. Muzica mi-a dat pasiunea pentru tobe. Cu ajutorul familiei și al prietenilor sper să duc această pasiune departe și să ajung, pe lângă ilustrator, și o toboșară de succes.

În clasa a II-a a trebuit să citim, pentru proiectul Erasmus cartea Harry Potter și piatra filosofală. Atât de interesantă a fost, încât, după primul volum, l-am citit pe al doilea și pe următoarele și așa am devenit fan Harry Potter și pot să spun că, fără școală, nu aș fi ajuns una. Harry Potter mi-a adus și pasiunea pentru citit. Sincer, chiar ador să citesc! Școala mi-a adus și prietenii pe care le voi ține minte pentru toată viața. Simt că anii care vor urma, oamenii pe care îi voi întâlni, fie ei prieteni sau profesori, vor continua să-mi asigure succesul deplin și să mă ajute să devin un om împlinit.”

Ciclul primar din Colegiul Național „Andrei Mureșanu” vă așteaptă cu brațele deschise!

 

Pop Ioana-Eliza, Pudilic Onița, Stanciu Patricia, reporteri de liceu

Foto: Adriana Moldovan

Be the first to comment on "Cum recomandă elevii ciclul primar din CNAM"

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.