În seara zilei de joi, 23 mai 2024, elevii participanți la Olimpiada „Lectura ca Abilitate de Viață” se întorc la pensiunea „Terra”, locul lor de cazare, și se pregătesc pentru proba B din ziua următoare, plini de nerăbdare.
În după-amiaza zilei de 23 mai 2024, a avut loc la Palatul Culturii festivitatea de deschidere OLAV, urmată imediat de sesiunea de instruire a olimpicilor și repartizarea lor pe săli, în perechi. În cadrul probei B (proba orală), care se desfășoară vineri, 24 mai 2024, elevii vor lua parte la o dezbatere. Aceștia trag la sorți o moțiune din cele trei posibile pe nivel și o argumentează, un participant preluând poziția afirmatoare și celălalt pe cea negatoare, rolul fiind determinat tot aleatoriu.
Concluzia dezbaterii nu influențează în mod direct rezultatele obținute de către membrii echipei, astfel încât este posibil ca amândoi să obțină punctaj maxim. Mulți optează să colaboreze și să dezvolte o strategie în avans. Olimpicii cazați la pensiunea „Terra” prezintă o multitudine de abordări și atitudini diferite cu privire la această probă.
Elevele Lorena Lungu de la Colegiul Național „Elena Cuza”, Dolj și Paula Caia de la Colegiul Ortodox „Mitropolitul Nicolae Colan”, Cluj-Napoca decid să simuleze toate variantele posibile și să se ajute să se valideze reciproc în timpul probei. „Ca să ne putem obișnui cu materialul nostru discursiv, am ales să mergem pe punctele maxime de care dispune fiecare. E vorba de încredere, până la urmă, pentru că e o activitate de echipă și scopul amândurora este să ieșim cu 40 de puncte fiecare”, afirmă Lungu. Din punctul de vedere al emoțiilor, cele două se află în ipostaze opuse. Caia mărturisește: „Evident că am emoții”, pe când partenera ei susține: „Cred că nu trebuie să ne facem atâtea probleme. Cred că o să fie foarte bine, punct.”
Sofia Măgirescu de la Colegiul Național „Ferdinand I”, Bacău și partenera ei nu au aceeași abordare. Olimpica se bazează pe eficiența unei interacțiuni autentice și naturale. „Momentan nu îmi cunosc coechipiera foarte bine, dar sigur ne vom înțelege. Cred că juriul urmărește să fim umani, nu să fim neapărat în război cu celălalt. Până la urmă, asta promovează lectura: să fim oameni înainte de toate”, declară ea.
Emoțiile nu se arată de mare intensitate printre elevi, dar pentru cadrele didactice însoțitoare e altă poveste. „Este o onoare să lucrez cu acești copii, pentru că sunt foarte isteți, deschiși și creativi. E frumos să îi urmărești, să vezi cum se încheagă prietenii, însă e un pic dificil din punct de vedere emoțional, pentru că fiecare copil pleacă fiind primul, ori aici ajung de pe primul pe ultimul loc și este o problemă de a-ți gestiona emoțiile”, mărturisește Loredana Caia, profesoară însoțitoare a lotului Cluj-Napoca.
Daiana Barna, Vlad Colța, Andreea Mureșan, reporteri de liceu
Be the first to comment on "Emoții și anticipare OLAV"